Minden évben megérkeztek hozzánk a kéményseprők, mégis a füst mindent elborított a házban. A kivizsgálás során végül fény derült a probléma forrására.

Milyen számot látsz a képen? Próbáld meg ellenőrizni, hogy a vörös szín helyes észlelésével nincs-e probléma!

Évekig jöttek hozzánk a kéményseprők és a kazánszervizes, mégis elöntötte a füst a házat. A gond, mint sokszor, itt is a szakértelem hiánya volt, majd jött a másikra mutogatás, amit később a felelősség teljes hárítása és a nemtörődömség követett. A probléma ezzel az, hogy ez bárkivel megtörténhet, hiszen a cég a mai napig üzemel a piacon.

Valószínűleg sokan vannak, akik most azon töprengenek, hogy miről is van szó, és bevallom, hogy mielőtt beszereztük a pelletkazánt, én sem sejtettem, hogy ilyen lehetőség elérhető a piacon. Mivel az utcánkban nincs gázellátás, tizenkét évvel ezelőtt döntöttünk egy olyan kandallókazán mellett, amit a nappaliban is elhelyezhetünk. A beszerelést egy forgalmazó végezte, aki egyben a szervizelésért is felelt egészen tavaly őszig.

Az eszköz évek hosszú során keresztül kiválóan fűtötte a házat. A szervizes rendszeresen, minden évben megjelent, hogy elvégezze az éves karbantartást, amelyhez néhány évre szóló garanciát is biztosított. Többször is szemtanúja voltam a karbantartás menetének. Az eljárás lényege a kazán égésterének alapos porszívózása volt, ami körülbelül fél órát vett igénybe. Miután elvégezte a feladatot, a szervizdíjjal a zsebében távozott, és egy évig nem hallottunk felőle.

Már a kályha beszerelésekor ránk bízta, hogy mint használók, ne csupán a rendszeres karbantartást végezzük el, hanem télen is szánjunk rá időt, hogy két-három alkalommal alaposan kitakarítsuk. Megfogadtuk a tanácsát, és bár a feladat némi korommal járt, rendszeresen nekiláttunk. Volt olyan, hogy a szervizes az éves ellenőrzés során lelkesedve mesélte, hogy sok helyen megfordul, de egyetlen másik otthont sem lát, ahol olyan rendben tartanák a kályhát, mint nálunk.

Az első komolyabb problémánk három évvel ezelőtt kezdődött, amikor a pellet nem égett megfelelően. A kazán egy kis csövön keresztül adagolta a pelletet az égéstérbe, ahol a tüzelőanyag felhalmozódott. Ezt követően a pellet begyulladt az adagolócsőben és a tizenöt kilós kapacitású pellettartályban, ami miatt kátrány képződött, mivel az égés nem volt tökéletes. A nappali füstbe borult, a füstjelző beriasztott, de szerencsére éppen otthon tartózkodtunk. Rögtön hívtam a szervizt, és másnap már meg is érkezett a cég munkatársa, aki 160 ezer forintért elszállította és kicserélte a sérült pellettartályt. Az év során összesen két vagy három napig maradtunk fűtés nélkül, amit néhány elektromos fűtőtest segítségével sikerült átvészelnünk.

Az utóbbi években a pellet égetése a kazánban már messze nem a megszokott módon zajlott. A szervizcsapat többször is megfordult nálunk, mivel kértem, hogy derítsék ki a probléma hátterét. Minden egyes alkalommal, amikor a cég szakemberei megjelentek, valamilyen beavatkozást végeztek: alkatrészeket cseréltek, takarítottak, és természetesen a kiszállási és szerelési díjat, valamint az alkatrészek árát is elkérték. Emellett érdeklődtek arról is, hogy a kéményseprők végeztek-e nálunk ellenőrzést, hiszen ha a kémény eldugul, az komoly problémákat okozhat a kazán működésében.

Minden évben rendszeresen kihívtam a kéményseprőket, akik szakszerűen elvégezték a kémény takarítását. Én is ott voltam, figyelemmel kísérve a folyamatot, így csak annyit tudtam mondani: igen, valóban megjelentek, és alaposan kitakarították a kéményt.

A szervizes még tavaly télen ajánlotta a hőszivattyú telepítését, hiszen a pelletkazánok mellett azt is forgalmazza. Amikor azonban tájékoztatott a költségekről, csak annyit tudtam mondani, hogy sajnos ez a többmilliós fűtésrendszer-váltás most nem fér bele a költségvetésembe.

A fűtés évről évre egyre nagyobb teherként nehezedett rám, hiszen ami régen csupán egy heti kályhatisztítást jelentett a kandallóporszívóval, az mára napi rutinná vált. Hiába takarítottam, a pellet nem akart megfelelően égni, így a várva várt meleg helyett csak csalódottságot kaptam. Egy telefonbeszélgetés során a szervizes figyelmeztetett, hogy az ukrán-orosz háború következményeként a fapellet minősége romlott, mivel a németek felvásárolják a jobb minőségűt. Sokáig ezt a helyzetet tekintettem a problémám forrásának.

Tavaly szeptemberben, miután a kéményseprő elvégezte az éves ellenőrzést, felkerestem a szervizes cég vezetőjét is. Megkértem, hogy látogasson el hozzánk a fűtési szezon kezdetéig, hogy alaposan átnézhesse a kazánt. Ha bármilyen problémát észlel, szerettem volna, ha azonnal elvégzi a szükséges javításokat. Célom az volt, hogy biztos lehessek benne, minden megfelelően működik, mire újra tüzet gyújtok, vagy fel legyek készülve arra az esetre, ha más fűtési megoldásra lenne szükségem a közelgő tél során.

Szeptember elején az első válasza az volt, hogy éppen nyaral, így megkért, hogy várjak, amíg visszatér. Várakoztam türelmesen. Egy hét elteltével újra írtam neki, de azt válaszolta, hogy megbetegedett, és mivel senkit sem küldött maga helyett, újabb egy-két hét várakozás következett. A hónap végére kezdtem egyre inkább aggódni, miközben – ahogyan az évek során már megszoktam – megrendeltem tőle a pelletet, hogy legalább az biztosan meglegyen. A tüzelőanyagot természetesen azonnal kiszállította. Érdekesség, hogy ekkor már én is előrelátóan csak a szükséges mennyiség harmadát rendeltem meg, hogy ha esetleg valami probléma adódna, legalább az ne zúduljon a nyakamba.

Október közepén már a tüzelőanyagom is rendelkezésre állt, de a szervizest többször is próbáltam elérni, ám ő ismét eltűnt. Az sms-eimre napokig nem reagált, mintha a válaszaim a végtelenbe vesztek volna. Végül, amikor sikerült elérnem, azt mondta, hogy nincs embere, mert túlságosan elfoglalt. Újra felvetette a hőszivattyú telepítésének lehetőségét, de én csak annyit tudtam mondani, hogy sokkal inkább örülnék, ha a kazánom javítására fókuszálna, hiszen épp tőle vásároltam a szükséges tüzelőanyagot.

Már javában tartott a fűtésszezon, amikor a történetünk elkezdődött. Ekkor már beszereztem két elektromos fűtőpanelt, hogy a nappalit legalább kellemes hőmérsékleten tartsam. A cég szakembere elvégezte az éves szerviztisztítást, gyorsan zsebre tette a tőlem kapott díjat, majd távozott is. Azon az estén azonban, amikor először gyújtottam be a kazánt, a házamat hirtelen ellepte a füst. Azonnal felhívtam a céget, és közöltem velük, hogy a karbantartás után a kályha gyakorlatilag használhatatlanná vált.

Kérésemre a szerelő, akit küldött a cég, pár nap múlva újra megjelent, és egy fél napot töltött nálunk. Kicserélte a kazán alaplapját és az egyik alkatrészét, miközben telefonon többször értekeztek a főnökével, aki a sokadik hívás azt mondta, hogy ha még mindig nem indul a kazán, akkor valamilyen dugulás van a rendszerben. Ezután a szervizes szétszedte újra a berendezést, mert csak így fért hozzá a csőhöz, ami a kéménybe van csatlakoztatva, és kitisztította azt is, merthogy ott volt eldugulva teljesen a füstelvezető nyílás. Valószínűleg évek óta.

Elvileg elhárultak a gondok, bár megjegyzem, az, hogy a szervizesnek tizenkét év alatt egyszer sem jutott eszébe a kályhacső tisztítása, sok kérdést felvetett bennem. A kályha viszont sajnos ezután sem indult, a kiküldött kolléga közölte, hogy javíthatatlannak minősíti a berendezést.

Ott álltam a nappaliban, körülöttem két fűtőpanel és két kisgyerek, akik izgatottan vártak a közelgő ünnepre. Karácsony előtt egy hónappal megkérdeztem a feleségemet, mit szólna egy kazáncsere ötletéhez. A válasza meglepett: szerinte a kémény is tele lehet kátránnyal, ami akár tüzet is okozhat. Ezzel nemcsak a kazáncserét utasította el, hanem egy komoly veszélyre is figyelmeztetett.

Még azon a napon felkerestem a cég vezetőjét, hogy tisztázni tudjam, miért nem történt meg a füstelvezető nyílás takarítása a több mint egy évtized alatt elvégzett karbantartási munkálatok során. Mivel nem tudtam elérni telefonon, kénytelen voltam SMS-ben feltenni a kérdést. A válaszában azt állította, hogy a kályha meghibásodása az én hibám, mert nem tisztítottam ki a csövet. Ekkor úgy döntöttem, hogy talán érdemesebb nem vitába bonyolódni vele, viszont megjegyeztem, hogy nem érzem magaménak ezt a felelősséget. Éppen ezért hívtam ki a kéményseprőket és a karbantartókat minden évben, hogy nekem ne kelljen nőként ilyen feladatokat végeznem. Különösen, mivel a kazán beszerelése óta egyszer sem figyelmeztetett arra, hogy a karbantartások után nekem is el kellene végezni a berendezés szétszerelését, és speciális eszközökkel kitisztítani a belső csöveket, valamint a kéményig tartó csatlakozást.

Nem maradt más hátra, mint a hőszivattyú beszerelésének intézése, és ezzel kapcsolatban szeretném kérni a részletfizetés lehetőségét a cégnél. Sajnos a nem megfelelő karbantartás miatt kénytelen voltam kidobni egy több mint egymillió forint értékű kazánt, ezért reméltem, hogy a cég segít nekem azzal, hogy a háromszor ekkora értékű hőszivattyút részletekben tudom kifizetni. A cég vezetőjével telefonon beszéltem, aki megkért, hogy küldjek el neki néhány adatot a megfelelő hőszivattyú kiválasztásához. Ezt teljesítettem, és az utolsó üzenetében, amit tavaly november közepén kaptam, azt írta: "Majd nézek valamit." Azóta azonban nem válaszolt a hívásaimra és az üzenetemre sem, amelyben elküldtem az e-mail-címemet, ahová az árajánlatát vártam.

Nagy szerencse, hogy egy ismerősön keresztül végül sikerült egy másik céget találnom. Ők néhány hét alatt mindent felmértek, intézték és beszerelték hozzánk a hőszivattyút karácsony előtt egy nappal. Szerencse az is, hogy van mögöttem egy család, akik tudtak segíteni ebben a helyzetben. Tudom, hogy sokak mögött, akik egy szolgáltató hanyagsága miatt hasonló helyzetbe kerülnek, nincs semmilyen támogatás.

Az élethez elengedhetetlen egy jó adag humorérzék, különösen akkor, amikor a dolgok néha teljesen érthetetlenek számunkra. Éppen ezért próbáltam könnyedén venni a két hónapos csend után érkezett üzenetet, amit a szervizes cég vezetőjétől kaptam január közepén. Valahogy így indult: "BÚÉK! Működik a kályha? Vagy esetleg átgondoltad a hőszivattyú beszerelését?" Hát, nem mondom, hogy nem hozott mosolyt az arcomra!

Related posts