Az EU közös erőfeszítéseket tett a Shein ellen, új intézkedések bevezetésével.
A Shein, a kínai e-kereskedelmi óriásvállalat, ismételten vizsgálat alá került az Európai Unióban, ezúttal a fogyasztóvédelmi előírások betartása miatt. Az Európai Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPCN) keretében összehangolt lépéseket indítottak a helyzet tisztázására.
A fellépés a következő irányelvekre épül: az EU tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról, a fogyasztói jogokról, a tisztességtelen szerződési feltételekről, az árfeltüntetési szabályokról, valamint az elektronikus kereskedelemről. Jelenleg azonban nem világos, hogy a hálózat pontosan milyen aggályokat támaszt a Shein piacterével kapcsolatban. Ezt a lépést szerdán jelentette be az Európai Bizottság, amely egy új intézkedés- és reformcsomagot is bemutatott. Ez a csomag a legutóbbi években tapasztalt, alacsony értékű e-kereskedelem robbanásszerű növekedése által felmerült kockázatok kezelésére irányul.
Az elektronikus kereskedelemről tartott konferencián az uniós jogalkotók figyelmeztettek arra, hogy a piacot elárasztja az olcsó import "cunamija", amely olyan termékeket hoz magával, amelyek nem felelnek meg az európai normáknak, és komoly egészségügyi, valamint biztonsági kockázatokat jelentenek a fogyasztók számára. A résztvevők példaként említették a veszélyes termékeket, mint például a fulladásveszélyt hordozó, könnyen leválasztható részekkel rendelkező játékokat, a nem megfelelő szigetelésű elektromos berendezéseket, valamint a ruházatokban előforduló káros vegyi anyagokat. "A legfrissebb vizsgálatok, amelyeket a nemzeti hatóságok és fogyasztóvédelmi szervezetek végeztek, egyértelműen bizonyítják, hogy a vizsgált termékek akár 96%-a nem felel meg a vonatkozó jogszabályainknak és biztonsági előírásainknak" - nyilatkozta Michael McGrath, a jogállamiságért felelős biztos.
Az Európai Unió statisztikái alapján körülbelül 4,6 milliárd "kis értékű küldemény" jutott el a piacra, ami azt jelenti, hogy naponta mintegy 12 millió csomagot kezelnek. Ez a szám kétszerese a 2023-as adatnak, és háromszorosa a 2022-esnek. Az alacsony költségű e-kereskedelem robbanásszerű növekedése azonban környezetvédelmi és versenyjogi kihívásokat is felvet. A jogalkotók szerint a felmerülő problémák megoldásához összetett és sokoldalú megközelítés szükséges. Ez magában foglalja a már létező jogszabályok – például az EU digitális szolgáltatásokról és digitális piacokról szóló törvénye, az általános termékbiztonsági rendelet, valamint a környezetbarát tervezésre vonatkozó szabályok – maximális kihasználását, ugyanakkor új jogalkotási reformokat és további szabályozásokat is sürgetnek, különösen a vámok terén.
A Bizottság közleménye "A biztonságos és fenntartható elektronikus kereskedelem átfogó uniós eszköztára" címmel fogalmazza meg a javaslatot, amely olyan nagy horderejű kérdésekre terjed ki, mint a vámreformok és az importált árukra vonatkozó célzott intézkedések, valamint felszólít a fogyasztóvédelem és a versenyjog érvényesítésének fokozására ezen a területen. A fogyasztóvédelemmel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy bár a Bizottság koordináló szerepet játszik a fogyasztóvédelmi együttműködési megállapodásban, a jogszabályok tényleges végrehajtása ezen a területen a tagállami szintű hatóságokra hárul - tehát az EU maga csak korlátozott mértékben tud központosított intézkedéseket hozni - ezért a hangos és nyilvános felhívás a cselekvésre.
A közlemény sürgeti továbbá a fenntartható termékek környezetbarát tervezéséről szóló rendelet első cselekvési tervének elfogadását, hogy segítsen választ adni az elektronikus kereskedelem fellendülése által támasztott környezetvédelmi kihívásokra, valamint sürgeti az uniós társjogalkotókat, hogy álljanak a hulladékokról szóló keretirányelv javasolt módosítása mögé, amely a textilhulladék kezelésére összpontosít. Szerdán a Bizottság egy "digitális méltányossági törvény" előterjesztésének tervét is ismertette, amely McGrath szerint "célzottan a digitális szféra fogyasztóvédelmének megerősítésére" irányulna.
Az Európai Unió már elindított néhány fontos lépést ezen a területen: tavaly júniusban a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) értelmében információkérést intézett a Shein és a Temu nevű alacsony költségű elektronikus kereskedelmi platformokhoz, miután ezeket a platformokat központosított uniós felügyelet alá helyezték, mivel jelentős online szereplőkké (VLOP) váltak. Érdekes módon, a Shein mellett a Temu is a fogyasztóvédelmi aggályok kereszttüzébe került: már májusban fogyasztói csoportok indítottak összehangolt panaszokat a platform ellen, azzal vádolva, hogy megsértette a DSA rendelkezéseit. Továbbá, a Bizottság 2024 márciusától DSA-vizsgálatot folytat az AliExpress online piactérrel szemben is, amely szintén az olcsó áruk egyik jelentős forrása.
Az online irányítási keretrendszer bevezetése óta az Európai Unió kiemelt fontosságúként kezeli az e-kereskedelem ügyét, amelyet Henna Virkkunen, az Európai Bizottság technológiai szuverenitásért felelős tagja ma is megerősített. "Fokozott figyelmet fordítunk a digitális szolgáltatásokról szóló törvény keretében a bizottsági felügyelet és a végrehajtás megerősítésére, különös tekintettel az online piacterekre vonatkozó szabályozásra. Fontos, hogy az ilyen szolgáltatások üzemeltetőinek fel kell mérniük az általuk nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatos potenciális kockázatokat a fogyasztók szempontjából, és intézkedéseket kell hozniuk ezek mérséklésére" - hangsúlyozta Virkkunen a sajtótájékoztatón.
Az Európai Unió vámuniójának reformja körüli diskurzus 2023 óta egyre élesebb figyelmet kap, különösen egy javaslat kapcsán, amely eltörölné a 150 eurónál kisebb értékű csomagokra vonatkozó vámmentességet. Maros Sefcovic, a kereskedelemért és gazdasági biztonságért felelős biztos a szerdai sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy ez a javaslat az e-kereskedelem dinamikus növekedésére reagál, és "kritikus intézkedéseket" fogalmaz meg az online platformok számára, amelyek importőrökként nagyobb felelősséget kell, hogy vállaljanak. Sefcovic rámutatott arra, hogy a jelenlegi gyakorlat, amely során a polgárokat vámügyi szempontból importőrként kezelik, nem megfelelő a védelmük biztosításához, így elengedhetetlen az ellenőrzési kapacitások megerősítése. "A kis értékű e-kereskedelmi behozatal ugrásszerű növekedése miatt alapvető fontosságú, hogy a vámuniós reformunkat mielőbb véglegesítsük, lehetőleg 2026-ra" – tette hozzá, hangsúlyozva a sürgősséget és a reformok előrehaladásának szükségességét.
A Bizottság azt javasolja, hogy a tagállamok támogassák a "lehetséges kiegészítő intézkedések" bevezetését, például a közvetlenül a fogyasztóknak szállított áruk esetében alkalmazott megkülönböztetésmentes kezelési díj bevezetését. Az e-kereskedelem területén tervezett további intézkedések között szerepel egy "kiemelt vámellenőrzési terület" létrehozása, amely az e-kereskedelmi árukra vonatkozik, valamint a veszélyes áruk gyors azonosítását és eltávolítását célzó összehangolt lépések, mint például a termékbiztonsági átvizsgálások bevezetése. Sefcovic hangsúlyozta, hogy ez a közlemény "felhívás a cselekvésre", és arra bíztatja az uniós jogalkotókat, valamint más érdekelt feleket, hogy "együttműködjenek a megbízható online piac előnyeinek biztosítása érdekében minden polgár számára".
A Bizottság javaslatára reagálva a BEUC, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet "sürgős és ambiciózus fellépést" sürgetett. "A fogyasztói csoportok tesztjei azt mutatják, hogy számos online értékesített termék, például játékok és textíliák nem biztonságosak. Ha az EU komolyan gondolja a fogyasztók védelmét és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése felé vezető utat, akkor biztosítania kell, hogy mindenki ugyanazon szabályok szerint játsszon" - mondta Agustín Reyna, a főigazgatóság közleményében. "A fogyasztói csoportok teljes mértékben támogatják, hogy az Európai Bizottság és a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket indítsanak, mint például a Temu ellen folyamatban lévő és a ma bejelentett, Shein elleni eljárást" - tette hozzá.
Jakub Hera Adamowicz, a Shein szóvivője így reagált a CPC Network céljaira: "Teljes mértékben osztjuk a CPC Network törekvéseit, hogy az európai fogyasztók biztonságban érezhessék magukat online vásárlásaik során. Szoros együttműködésre törekszünk a CPC Networkkel és a Bizottsággal a felmerülő aggályok kezelésében." A Shein a Bizottság által javasolt e-kereskedelmi biztonsági és fenntarthatósági eszköztárra vonatkozóan kifejtette, hogy üdvözli "azokat az intézkedéseket, amelyek célja az európai fogyasztók bizalmának és biztonságának növelése az online vásárlások során", valamint hangsúlyozta az "egyenlő versenyfeltételek" fontosságát. "A Shein on-demand üzleti modellje arra összpontosít, hogy csökkentse a nem hatékony működésből adódó problémákat, és minimalizálja az anyagpazarlást, valamint az eladatlan készletek mennyiségét. Ezáltal képesek vagyunk kiváló stílust és minőséget kínálni versenyképes árakon. Szabályozási és megfelelőségi csapataink az EU-ban együttműködnek uniós és nemzeti kormányzati partnereinkkel, hogy alaposan tanulmányozzák az ajánlásokat, és feltérképezzék, hogyan tudunk hozzájárulni iparágunk erősítéséhez, hogy javítsuk az európai fogyasztók online vásárlási élményét."