Az érzelmi manipulációs technikák révén egyre több milliót csábítanak el, és ez már Magyarországon is egyre gyakoribb jelenség. A DigitalHungary felületen, ahol a digitális és a valóság határai elmosódnak, fontos, hogy tudatosan figyeljünk az ilyen típusú

Egy online kapcsolat, melynek látszata majdnem tökéletes. Egy olyan befektetési lehetőség, amely csak nekünk, kiválasztottaknak tűnik elérhetőnek. Aztán elérkezik az a pillanat, amikor világossá válik: az egész csupán egy ügyes hazugság volt. A Médiaunió Alapítvány és a Magyar Bankszövetség "A kulcs te vagy!" kampányának középpontjában egy újabb csalási forma áll, amely hosszan tartó érzelmi manipulációval, hamis platformokkal és mesterséges intelligencia segítségével csapdába ejti áldozatait - sok esetben milliós károkat okozva.

A "kapcsolati alapú online befektetési csalás" - amit az angol nyelvű sajtóban gyakran "pig butchering scam (azaz disznóvágás)" néven emlegetnek - az egyik legveszélyesebb és legnehezebben felismerhető átverési forma, amellyel a magyar felhasználók is egyre gyakrabban találkoznak. A módszer lényege nem a hirtelen támadás vagy adathalászat: a csalók hosszú hetekig, akár hónapokig tartó kapcsolatfelvétel során nyerik el áldozatuk bizalmát. A kapcsolat gyakran egy társkereső oldalon, közösségi média kommentben vagy éppen egy "véletlenül elküldött" üzenettel indul. Az elkövető barátságos, figyelmes, érdeklődő, az érintett pedig úgy érzi, végre valaki igazán figyel rá. A beszélgetések személyessé válnak, egyre bensőségesebb témákat érintenek, és mire a csaló előáll a "lehetőséggel", addigra a célpont már nem egy idegennek, hanem egy potenciális társnak, bizalmi partnernek látja őt.

A befektetési ajánlatok rendszerint egy vonzó, professzionális megjelenésű kriptovaluta-platformon keresztül kerülnek bemutatásra. A felhasználók kezdetben csupán kisebb összegeket helyeznek el, és a platform hamarosan "nyereségről" számol be. Ez a kezdeti siker újabb bizalmat ébreszt az áldozatban, aki fokozatosan egyre nagyobb összegeket fektet be — sok esetben megtakarításait, kölcsöneit vagy akár családi forrásait is mozgósítja. A motiváció már nem csupán a pénzügyi haszon, hanem az érzelmi elköteleződés is. Azonban a rendszer valójában egy hatalmas átverés: a vonzó eredmények csupán illúziók, a weboldal hamis, és a háttérben semmiféle valós befektetési tevékenység nem zajlik. Amikor az áldozat végre szeretné visszaigényelni a pénzét, a csaló nyomtalanul eltűnik, a platform pedig elérhetetlenné válik. Az áldozat nemcsak anyagilag, hanem érzelmileg is mélyen megsemmisül.

Magyarországon számos áldozat érintett, a kár mértéke pedig több tíz- és százmillió forintra rúg.

Rendőrségi források alapján egyre több belföldi eset bizonyítja, hogy a "pig butchering" típusú csalások nem csupán külföldi problémák, hanem Magyarországon is komoly fenyegetést jelentenek. Az egyik esetben egy férfi, aki egy népszerű online társkereső platformon keresztül ismerkedett meg az elkövetővel, áldozattá vált. A kezdeti, barátságos és bizalomgerjesztő beszélgetések során a csaló fokozatosan a befektetések irányába terelte a diskurzust, és bemutatott egy - első ránézésre megbízhatónak tűnő - kriptovaluta-platformot. Az áldozat először csak egy kisebb összeget fektetett be, de ahogy a kapcsolatuk mélyült és az elköteleződés nőtt, úgy a befektetések mértéke is folyamatosan emelkedett. Végül a férfi közel 14 millió forintot veszített el a csalás következtében.

Egy másik esetben egy nő az online világban találkozott egy olyan férfival, aki magát gazdag külföldi üzletemberként mutatta be. A hitelessége érdekében a csaló egy hamis netbanki felületet is megosztott vele, amelyen több millió dolláros egyenleg szerepelt. A férfi azt állította, hogy egy olajipari baleset következtében büntetőeljárás alá került, és csak akkor szabadulhat, ha kifizeti a kártérítési összeget. Az áldozat eleinte 70 millió forintot utalt át, majd később újabb 50 millió forintot egy másik bankszámlára, így összesen 120 millió forintnyi kárt szenvedett el.

A csend a legnagyobb szövetségesük

"Ezek a csalások nem technikai támadások, hanem emberi manipulációk. Nem a rendszert, hanem az embert célozzák - figyelmeztetett Forgó Mónika, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet Kiberfenyegetettség-elemző és Tudatosító Osztályának osztályvezető-helyettese. - Az a legriasztóbb ezekben az esetekben, hogy az elkövetők még a digitálisan felkészült, jól tájékozott felhasználókat is meg tudják téveszteni. Nem azért, mert technikailag ügyesebbek, hanem mert a gép helyett az embert támadják. A "pig butchering" lényege éppen az, hogy nem adathalász linkkel vagy vírusos fájllal próbálnak bejutni, hanem érzelmi alapon építenek fel egy - érvényes SSL-tanúsítvánnyal rendelkező, élő árfolyamokat mutató, sokszor még ügyfélszolgálati chatbotot is működtető weboldalakkal megtámogatott - hamis világot, amiben az áldozat saját akaratából hozza meg a rossz döntéseket. Hetekig, néha hónapokig türelmesen építik a bizalmat, nem sietnek, nem követnek el ordító hibákat, deepfake videókkal, hamis hívásokkal, megszemélyesített hangokkal és arcokkal teszik még hitelesebbé az illúziót. Ezért esnek bele a csapdába akár vállalkozók, IT-szakemberek vagy pénzügyi területen dolgozók is. Az áldozatok sokszor utólag sem hiszik el, hogy becsapták őket, mert minden "valódinak" tűnt: az oldal, az applikáció, a beszélgetés, sőt még a kapcsolat is. És ez a manipuláció legveszélyesebb formája: amikor azt hisszük, hogy mi irányítunk - pedig végig minket irányítottak."

Az emberi alapvető szükségletek manipulációjának színtere az, ahol mindannyian a szeretetre, elfogadásra és biztonságra törekszünk - fogalmazott Román Boglárka klinikai szakpszichológus. Szerinte az ilyen típusú csalások sikerének titka a finoman adagolt pszichológiai nyomásban rejlik. A kapcsolatban részt vevő partner gyakran olyan érzelmi táplálékot kínál, amely a mindennapok során hiányzik: figyelmet, türelmet, empátiát. Ez könnyedén idealizáláshoz vezethet: az áldozat saját magának "tölti ki" a hiányzó elemeket, sokszor elnyomva saját érzéseit és gyanúját. Amikor pedig a kényelmetlen jelek megjelennek – mint a ritkuló válaszok, ellentmondások vagy az első pénzügyi kérések –, a vészjelző nem mindig aktiválódik azonnal. Gyakran kognitív torzítások hatnak: az áldozat önmagát okolja, relativizálja a történteket. Azt gondolja, talán ő reagált túlérzékenyen, vagy esetleg valamit félreértett. Eközben azonban egyre mélyebbre süllyed egy hamis érzelmi világba, amelyre a megtévesztés épül.

A legfőbb veszély még mindig abban rejlik, hogy az áldozatok sokáig hallgatnak: a szégyen, a bűntudat és a társadalmi megítéléstől való félelem gátat szab a segítségkérésnek. Ez a hallgatás azonban éppen a csapda része. A csalók a csendből táplálkoznak: minél kevesebb ember mer nyíltan beszélni tapasztalatairól, annál nagyobb az esélyük arra, hogy legközelebb is sikerrel járjanak.

Csak saját erőnkre támaszkodhatunk.

Jelenleg nincs olyan technológiai megoldás, amely biztosan képes lenne észlelni és időben figyelmeztetni a felhasználókat az ilyen jellegű csalásokra. A legtöbb védelmi mechanizmus – mint például a víruskeresők, tűzfalak vagy spam-szűrők – elsősorban technikai fenyegetésekre van optimalizálva, mint a kártékony fájlok, adathalász linkek vagy hálózati támadások. Ezzel szemben e csalások gyakran "láthatatlanok" maradnak a hagyományos védelmi rendszerek számára, hiszen legálisan kinéző weboldalakon, alkalmazásokban és beszélgetésekben zajlanak, ahol a felhasználók jóhiszeműen adják meg adataikat vagy utalják el pénzüket. Ezért a legjobb védekezési forma jelenleg a digitális tudatosság, a kritikus gondolkodás és a manipulációs technikák észlelésének képessége. "A megelőzés kulcsa a tudatosság, hogy képesek legyünk időben észlelni a gyanús jeleket. Fontos, hogy tudjuk, hogyan működik a manipuláció, mik a tipikus lépések, és miért ne gondoljuk azt, hogy 'ez velem úgysem történhet meg'. Minél többet beszélünk erről, minél több ember ismeri fel a módszereket, annál kevésbé tudnak érvényesülni ezek a csalók. A tudás szó szerint pénzt és sok esetben méltóságot, önbecsülést menthet meg" – hangsúlyozta Forgó Mónika.

"Fontos, hogy megtanuljuk azonosítani saját érzéseinket és intuícióinkat. Figyelnünk kell arra, hogyan hat ránk egy kapcsolat, észlelnünk kell a bennünket érintő változásokat. Ha elkezdünk szorongani, szégyent érezni, titkokat őrizni, és elveszítjük a képességünket arra, hogy megkülönböztessük a valóságot a fiktív érzésektől, akkor érdemes megállni egy pillanatra, és bevonni a környezetünket. Kérjünk segítséget, kérdezzünk bátran" - tette hozzá Román Boglárka.

A szakértők három alapvető pillért azonosítottak, amelyek követése hozzájárulhat a problémák elkerüléséhez:

Minden online megismert személy egyfajta rejtély - bárki lehet, akinek csak szeretnék láttatni magukat. Ezért, amíg nem találkozunk valakivel élőben, addig ő számunkra egy idegen marad, és érdemes ezzel a szemlélettel közelíteni hozzá.

2. A megoldás nem a tiltás, hanem a manipulációs minták felismerése. Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor szinte biztosan átverés.

3. Ha megtörtént a baj, ne maradjunk csendben - kérjünk segítséget.

Amikor valaki rádöbben, hogy csalás áldozatává vált, az első lépés mindenképpen a kapcsolat az elkövetővel való azonnali megszakítása. Rendkívül fontos, hogy megőrizze a kommunikációs anyagokat, a tranzakciókkal kapcsolatos bizonylatokat, valamint a használt weboldal vagy alkalmazás elérhetőségét. Ezek a bizonyítékok kulcsszerepet játszhatnak a későbbi eljárások során. Ezt követően javasolt minél gyorsabban feljelentést tenni a rendőrségen, illetve értesíteni a bankot, különösen abban az esetben, ha pénzmozgás is történt. A gyors bejelentés jelentősen növelheti annak esélyét, hogy a további károk megelőzhetők, és lehetőség nyíljon a pénz – legalább részben – visszaszerzésére.

A csalásokkal kapcsolatos részletes információkat az NKI hivatalos weboldalán találhatók. Ha szeretnéd megelőzni a pénzügyi csalásokat, érdemes ellátogatni a KiberPajzs platformra, ahol hasznos útmutatók és tanácsok várnak rád.

"A kulcs te vagy!" kampány célja, hogy rámutasson mindannyiunk szerepére a közösség fejlődésében és a változások előmozdításában. Ez a kezdeményezés arra bátorít minket, hogy felfedezzük saját belső ereinket és képességeinket, és tudatosan hozzájáruljunk a körülöttünk lévő világ jobbá tételéhez. Az üzenet lényege, hogy minden egyes ember egyedi kulcsot jelent, amely kinyithatja a lehetőségek ajtaját, legyen szó akár társadalmi, környezeti vagy gazdasági kihívások leküzdéséről. Csatlakozz hozzánk, és légy te is a változás kulcsa!

Feltört bankszámla? Adatlopás? Online átverés? Ezek valós problémák, de lehet, hogy csak másokkal történnek meg. Vagy talán mégsem? Két csoport van, akik eddig elkerülték a mindennapi online visszaélések áldozatává válást: az egyik a tudatosan és körültekintően internetezők, a másik pedig a szerencsések. Az utóbbi csoport sajnos sokkal nagyobb, és ezzel együtt ők vannak a legnagyobb veszélyben. A Médiaunió Alapítvány 14. társadalmi célú kampánya a pénzügyi és adatvédelmi kihívásokra helyezi a hangsúlyt. A célja, hogy felhívja a figyelmet az ezen a területen rejlő veszélyekre, tudatosítsa, hogy gyakorlatilag mindenki érintett, és edukálja a lakosságot a veszélyhelyzetek azonosítására és a helyes reagálásra. A "A kulcs te vagy!" kampány keretein belül a Médiaunió szakmai partnerei a KiberPajzs Program és a Magyar Bankszövetség.

Related posts