Sajnálatos hírek érkeztek sok autótulajdonoshoz: egy jelentős összeget kellhet kifizetniük, amennyiben ez a helyzet rájuk is vonatkozik - olvasható a Pénzcentrum oldalán.

Az európai közlekedési szokások jelentős változásokon mennek keresztül: a hibrid és elektromos autók aránya folyamatosan növekszik az utakon – erre hívja fel a figyelmet az Europ Assistance és az Ipsos közös 2025-ös Mobilitási Barométere. Azonban a modern járművek bonyolult elektronikai rendszerei és érzékeny alkatrészeik miatt olyan meghibásodások léphetnek fel, amelyek gépjármű-asszisztencia igénybevételét necesszitiálják.

A J.D. Power 2025-ös felmérése rávilágít, hogy az elektromos járművek esetében növekedett a szoftverhibákból adódó gondok száma. Ezzel párhuzamosan az ADAC legújabb statisztikája is figyelmeztet, hogy az indítóakkumulátor továbbra is a legfőbb problémaforrás: 2024-ben a meghibásodások 44,9%-a a lemerült akkumulátoroknak tulajdonítható.

A 2025-ös Mobilitási Barométer adatai szerint a személyautók továbbra is kulcsszerepet játszanak a mindennapi közlekedésben, hiszen az európai lakosság 86%-a legalább egy autóval bír. Míg 2023-ban a gépjárművek csupán 10%-a volt elektromos vagy alternatív hajtású, addig 2025-re ez az arány már 13%-ra nő.

A belső égésű motorral működő járművek továbbra is a piacon uralkodnak, a személyautók 86%-át képviselik. Ugyanakkor egyes országokban, mint Németország, Olaszország, Portugália és Spanyolország, egyre nagyobb teret nyernek a hibrid és elektromos autók. Ezen kívül minden negyedik európai polgár még mindig fontolóra veszi, hogy elektromos járművet vásároljon.

A mai modern autók egyre inkább a szoftverek világába merülnek, ami sajnos új kihívásokat is hoz magával. A frissítések során időnként váratlan problémák merülhetnek fel, amelyek zavarhatják a jármű működését. Az érintőképernyős és digitális vezérlők, amelyek a legtöbb új modell alapfelszereltségéhez tartoznak, néha lelassulnak, lefagynak, vagy akár elveszítik az érzékenységüket is. Emellett a különféle vezetéstámogató rendszerek, mint például a sávváltás-figyelés, a vészfékasszisztens és a távolságtartó tempomat, valamint a különböző érzékelők, például a kamerák és radarak, szintén hajlamosak a meghibásodásra.

Az érzékeny autóalkatrészek számos problémát okozhatnak, amelyek következtében a jármű menetképtelenné válhat. Gyakori jelenség, hogy az akkumulátor lemerül, vagy egyszerűen hibásan működik. Emellett a fedélzeti rendszer lefagyása is komoly gondot jelenthet, mivel ez megakadályozza az alapvető funkciók zavartalan működését. A kulcs lemerülése szintén problémát okozhat: ha nem reagál, előfordulhat, hogy az autó nem nyílik ki, vagy nem indul el. Továbbá, az automata váltó időnként nem kapcsol megfelelően sebességbe, míg az elektronikus kézifék beragadása is bosszúságot okozhat. Elektromos és hibrid autók esetén a töltés, vagy a töltőcsatlakozó meghibásodása is komoly kihívást jelenthet.

Az amerikai és német kutatások egyaránt az autók megbízhatóságát célozták meg, és a legújabb J.D. Power felmérés, amely 2025-re vonatkozik, aggasztó trendet mutat. A kutatás az Egyesült Államokban forgalmazott, 2022-es évjáratú járműveket vizsgálta, és több mint 35 ezer autó meghibásodási tapasztalatait elemezte a vásárlástól számított három éven belül. Az eredmények azt mutatják, hogy a 2021-es jelentésben 100 autónként átlagosan 121 hibát tapasztaltak, míg a legújabb adatok szerint ez a szám már 202-re emelkedett. Ez a növekedés figyelmeztet arra, hogy az új autók megbízhatósága romlik.

A szoftverhibákhoz kapcsolódó problémák száma folyamatosan növekszik, és a személyes eszközök integrációja sem éri el a kívánt szintet. Az ADAC, Európa legnagyobb autóipari szövetsége, közzétette 2025-ös meghibásodási statisztikáit, amelyek azt mutatják, hogy az elektromos autók számának emelkedésével párhuzamosan a villanyautók meghibásodásainak előfordulása is nő. Németországban 2024 során a sárga angyalok összesen 43 678 alkalommal segítettek valamilyen probléma megoldásában, ami 46 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Érdekes módon, az indítóakkumulátorok továbbra is a legnagyobb gondot jelentik, hiszen a legfrissebb, 2024-es adatok szerint a meghibásodások 44,9 százaléka egy lemerült akkumulátor problémája miatt következett be.

Related posts