Pénz vagy idő? - Leclerc döntése világos a modern Forma-1 kihívásai között.

Évtizedeken át pofonegyszerű volt a képlet a Forma-1-ben: minél előkelőbb helyen végez egy csapat a bajnokságban, annál nagyobb részt szakíthat ki az istállók között szétosztott kereskedelmi bevételekből, a jobb eredménynek tehát csak előnyei voltak. A 2020-as években, a költségcsökkentés és a teljesítménykiegyenlítés évtizedében azonban már ez sem ennyire egyértelmű.

A 2021-es szezontól kezdve a csapatok költségkeretének bevezetése mellett a szélcsatorna használatát is korlátozták, méghozzá a konstruktőrök teljesítményével összefüggésben. A korábbi években már korlátozottan használhatták a csapatok a pályán végzett tesztelések utáni két legfontosabb adatszerzési módszert, a szélcsatornát és a CFD-szimulációt. Azonban a megadott évtől kezdve a korlátozások nem egységesen vonatkoznak minden csapatra, ami új kihívások elé állítja őket.

Nem titkolt szándékkal, hogy elősegítsék a hátrányos helyzetű csapatok felzárkózását, a konstruktőri tabella legvégén álló együttesek számára biztosítják a legtöbb időt a fent említett szimulációs eszközök használatára. A lehetőség egy fokozatosan csökkenő skála szerint oszlik meg, ahol az élen álló csapatok a legkevesebb időt tölthetik a szimulációval. Az egyes kvótákat évente kétszer, a bajnoki szezon végén és a középső időszakban frissítik és osztják ki az aktuális helyezések tükrében. Az új rendszer következtében azonban a jobb teljesítmény a következő szezonra vonatkozó fejlesztések terén némi hátrányt is jelenthet.

A Ferrari már régóta vár a világbajnoki címre, és a rekordidők ellenére sem sikerült elérniük ezt a célkitűzést. Ennek ellenére Vasseur, a csapat új vezetője, azt kéri, hogy a rajongók türelmesek legyenek, pedig éppen az a lelkesedés és elvárás a legnagyobb, amire most a legnagyobb szükség lenne.

Persze egy csapat nem tud szándékosan lassabban menni, legalábbis ez nagyon elütne az autósport szellemiségétől, és nem is merült még fel ilyesmi gyanúja, mindenesetre az interjúkban öt éve már fel-felmerülő dilemma, hogy egy csapatnak a szezon végéhez közeledve például érdemes-e még tepernie a fejlesztésekkel egy jobb bajnoki helyezés reményében, vagy inkább alapozzon arra, hogy a következő fejlesztési ciklusban majd többet dolgozhat a szélcsatornában. Persze az alapfelvetés, az aktuális szezon beáldozása a következő érdekében már régóta jelen van az F1-ben, és különösen gyakran emlegetett téma most, az átfogó 2026-os szabályváltoztatások előtt, de a fejlesztési időre vonatkozó korlátozás legalábbis egy újabb változót dobott a képletbe, amivel érdemes számolni.

Legutóbb Charles Leclerc-nek tették fel azt a kérdést, hogy számára melyik lenne a fontosabb: az idei évi jobb bajnoki helyezés és az ezzel járó extra bevétel a csapat számára, vagy a következő év első felére tervezett, több szélcsatornás tesztelési idő, ami új lehetőségeket nyújthat a Ferrari számára az F1 új korszakának kezdetén. Leclerc válasza pedig teljes mértékben tükrözte a versenyzők iránti elvárásokat és a versenysport iránti elkötelezettségét.

"Teljesen biztos vagyok abban, hogy a második helyezés sokkal értékesebb, mint a harmadik pozíció. Persze ott van a szélcsatornában eltöltött idő is, de ez nem mindig foglalkoztat minket. Amikor a pályán versenyzünk, mindig a legjobb helyezés elérésére törekszünk, a szélcsatornával kapcsolatos időbeosztás pedig majd később kerül előtérbe" – nyilatkozta Leclerc a Motorsportweeknek.

"Ugyanazokat a beállításokat akarom, mint Lewis!" - fordult a kocka a Ferrarinál

"A konstruktőri bajnokság második helyezése csupán az egyik kitűzött célunk. Sokkal lényegesebb, hogy minél előbb visszatérjünk a győzelmek világába, és újra versenyeket nyerjünk."

A konstruktőri címért folytatott versenyben a McLaren egyedülálló helyzetben van, hiszen jelenleg senki másnak nincs reális esélye a győzelemre ebben az évben. A wokingi csapat már több mint kétszer annyi pontot gyűjtött össze, mint a második helyen álló Ferrari a nyári szünet idején. Ha a jelenlegi tendencia folytatódik, akár már a Szingapúri Nagydíj előtt, ami még hat futammal a szezon zárása előtt esedékes, behozhatatlan előnyre tehetnek szert. A második hely sorsa viszont még nyitott, hiszen a Ferrari 24 ponttal vezet a Mercedes előtt, és 66 ponttal a Red Bull fölött. Azonban amíg Andrea Kimi Antonelli és Yuki Tsunoda nem lépnek előtérbe, mint állandó és eredményes pontszerzők, a Scuderia számára valószínűleg nincs ok aggodalomra. A Ferrari esélyei tehát kedvezőek, és megvan a lehetőségük arra, hogy idén megszerezzék nyolcadik konstruktőri második helyüket, valamint tizennegyedik alkalommal végezzenek dobogós helyen, mióta legutóbb, 2008-ban bajnoki címet nyertek.

Related posts