A magyar vállalatok innovációs aktivitása mélyrepülésben van, ami aggasztó jeleket mutat a gazdasági környezet és a versenyképesség szempontjából. Az új ötletek és technológiák bevezetésének lassulása, valamint a kutatás-fejlesztési beruházások csökkenése

A K&H legfrissebb innovációs indexe rávilágít arra, hogy a magyar vállalatok meglehetősen óvatosan közelítik meg az új termékek, szolgáltatások és digitális megoldások fejlesztését. Az erőforrások csökkentése ezen a területen hosszú távon komoly versenyképességi kihívásokhoz vezethet, ami aggasztó jele a gazdaság jövőbeni dinamizmusának.

A K&H 2024 második félévére vonatkozó innovációs index kutatása rávilágít, hogy a magyar vállalatok innovációs aktivitása számottevően visszaesett az év második felében. A korábbi, folyamatos növekedés után most egy világos lassulás figyelhető meg, különösen a kis- és középvállalkozások körében. A legszembetűnőbb csökkenés a digitális fejlesztések terén tapasztalható, ahol a cégek körében jelentősen csökkent a számottevő informatikai újítások végrehajtása. A vizsgált időszak alatt csupán a vállalatok 6%-ának volt írásos innovációs stratégiája, ami a 2021 óta nyomon követett innovációs indexek legalacsonyabb értéke. Ez a tendencia arra utal, hogy sok vállalat a jövőbeli fejlesztéseket inkább ad hoc döntések alapján irányítja, nem pedig egy átgondolt, hosszú távú tervezés keretein belül.

A digitalizáció, különösen a mesterséges intelligencia alkalmazásának csökkenésében a megkérdezett vállalatok kétharmada a gazdasági helyzet kedvezőtlen hatásait azonosítja, ami egy újabb hároméves rekordot jelent a téma kapcsán. Az innováció motorjaként eddig meghatározó szerepet játszó terjeszkedés és a jobb ügyfélkiszolgálás szinte teljesen eltűnt a cégek prioritásai közül - áll a K&H közleményében. Különösen figyelemre méltó, hogy a megkérdezett cégek több mint háromnegyede már nem tartja lényegesnek a digitális átalakulást: 48 százalékuk egyáltalán nem ítéli fontosnak, míg 30 százalékuk, ha foglalkozik is vele, más feladatokat részesít előnyben.

Nem is tartják magukat úttörőknek.

Az előző évhez viszonyítva drámai csökkenés figyelhető meg a digitális fejlesztések terén, hiszen a vállalatok mindössze egyharmada, csupán 35 százaléka valósított meg ilyen jellegű újításokat az elmúlt két évben. A mesterséges intelligencia alkalmazásának aránya is csökkent, ami aggasztó tendencia. A digitalizáció lelassulása nemcsak az eszközhasználatban, hanem az internethasználat mértékében és az informatikai képzéseken való részvételben is nyilvánvalóvá vált. A K&H innovációs indexe szerint az informatikai képzésben részesülő munkavállalók aránya soha nem látott mélységbe süllyedt, mindössze 12 százalékra, miközben a cégek között egyre nő azoknak a száma, akiknél az utóbbi két évben egyáltalán nem tartottak informatikai képzéseket.

A legfrissebb kutatási eredmények riasztó képet festenek a vállalatok innovációs hajlandóságáról. A válaszadó cégek 38%-a kifejezetten nem tekinti magát innovátornak, míg 6%-uk nyíltan lemaradónak vallja magát. Ezen túl, 17%-uk egyáltalán nem fektet be innovációba, míg 26%-uk csupán árbevételének legfeljebb ötvened részét fordítja erre a területre. Ezzel párhuzamosan a vállalatok innovációra szánt beruházásainak mutatója drámaian csökkent. Az elmúlt másfél évben a mesterséges intelligenciát valamilyen formában alkalmazó vállalkozások aránya a felére, 25%-ra esett vissza. Különösen aggasztó, hogy a kockázatelemzés és csalásfelismerés terén használt mesterséges intelligencia aránya mindössze 2%-ra zsugorodott, míg két évvel ezelőtt még 20%-os volt.

A K&H 2024 második féléves innovációs indexe szerint lényegesebb céges MI-aktivitás a szövegek feldolgozása, a fordítás és a marketing területén tapasztalható, bár ez utóbbiak esetében is felére, 8 százalékosra csökkent az ilyesmiben utazó vállalatok aránya. A tavaly szeptember és október közötti adatgyűjtés során egyébként 360 darab, legalább 300 millió forintos éves árbevételű közepes és nagyvállalat innovációért felelős képviselőit kérdezték meg a már megvalósult és a tervezett fejlesztésektől, a digitális innovációról és a céges innovációs stratégiákról, azt vizsgálva, hogy milyen területeken tartják kulcsfontosságúnak versenyképességük fokozását.

Related posts