Felfedeztük a titkos kulcsot a magyar Z-generáció szívének megnyeréséhez!

Zacher Gábor pályafutásának kezdete különleges élményt hozott, amikor egy részeg professzor került a látókörébe. Azóta is szorgalmasan dolgozik, még nyugdíjasként is, hiszen sosem pihen meg igazán.

A beszélgetésünket azzal indítottuk, hogy Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos, felidézte a bortermelés és a tudatos mezőgazdasági gyakorlatok szoros kapcsolatát. Magyarország borkultúrája évszázadok óta jelen van, hiszen a múltban a bor volt az egyedüli lehetőség arra, hogy az emberek elkerüljék a rossz minőségű ivóvizet.

A bor nem csupán egy alkoholos ital, hanem egy évszázadok során formálódott kulturális örökség, amely mélyen gyökerezik a társadalmi életünkben. Rókusfalvy Pál szavaival élve: a tudatos borfogyasztás nem a puszta alkoholfogyasztásról szól, hanem a mértékletesség, az élmények átélése és a felelősségvállalás fontosságáról. A bor olyan társadalmi kötőerő, amely harmonikusan összefonódik a gasztronómiával, a művészetek világával és a turizmus élményével, így teremtve meg a közös pillanatokat és emlékeket.

Egyúttal emlékeztettünk a WHO 2022-es alkoholra vonatkozó ajánlásaira, mely szerint minden alkohol káros hatással bír. Ezzel szemben a kormánybiztos úgy véli, hogy a mérték nem egy szigorú határvonal, hanem inkább egy iránytű, amely az életminőség javításához vezet. A Borbarát Orvosok Társasága is aktívan részt vesz a Tiéd a mérték! kampányban, hangsúlyozva többek között a vörösbor antioxidáns tartalmának kedvező hatásait.

Az elmúlt negyed évszázad során a borfogyasztás világszerte 40%-kal csökkent, és ennek hátterében számos tényező húzódik meg. Magyarországon például drámai mértékben, 200-250 ezer hektárról mindössze 53 ezer hektárra zsugorodott a szőlőterület. Ez a tendencia nemcsak hazánkat érinti: egész Európában hasonló jelenségek figyelhetők meg, például Olaszországban, ahol a szőlőültetvények területe 3 millió hektárról 750 ezer hektárra csökkent.

A jó hír viszont az, hogy a kommersz borok piaca csökken, míg a prémium kategória növekszik. Az emberek egyre tudatosabbak, mert élményalapú borfogyasztást keresnek. A kérdésre, hogy a fiatal korosztály körében népszerű-e a bor, Rókusfalvy azt válaszolta, hogy a Z-generációhoz új utakon kell eljutni.

Hozzájuk a borkoktélok, alkoholcsökkentett borok és a magyar fröccskultúra jelentheti a hidat.

A hazai borokra terelve a szót, érintettük azt is, hogy Magyarország egyedülálló adottságokkal rendelkezik: a világ borainak 1 százaléka készül csak vulkanikus talajon, nálunk ez az arány pedig 20 százalék. Ez különleges ásványosságot, mélységet ad borainknak - tette hozzá a maga is borász kormánybiztos.

Tokaj világszerte ismert, különösen a hazai szlogen, hogy a "királyok bora, a borok királya", vagyis évszázadok óta jelen van, jelen volt az európai királyi udvarokban. A természetes édes tokaji aszú egyedülálló a világon, mert a botrytisz (nemes rothadás) hatása sehol máshol nem alakul ki ilyen tökéletesen.

A Kárpát-medence különleges terroirját tükrözik a jellegzetes magyar szőlőfajták, mint a furmint, kékfrankos, olaszrizling és kadarka. Ez a francia eredetű kifejezés a borászatban nem csupán a termőhely fizikai jellemzőit foglalja magában, hanem az összes lényeges tényezőt is, mint például a talaj összetétele, az éghajlati viszonyok, a domborzati adottságok, a napsütéses órák száma és a mikroklíma, valamint a szőlőfajták közötti kölcsönhatások. E tényezők harmonikus együttese határozza meg a borok egyedi karakterét és ízélményét.

Magyar borok rendszeresen nyernek rangos nemzetközi versenyeket. Ilyen volt 2025-ben Kínában a CMB rendezvénye, ahol a SomlAI cuvée (vagyis ennek előállításánál már a mesterséges intelligenciára is támaszkodtak) 2400 fehérbor közül kapta a legtöbb pontot és vitte el a White Wine Revelation elismerést.

A kormánybiztos emlékeztetett arra, hogy az idei Decanter versenyen lenyűgöző teljesítményt nyújtottunk: összesen 152 érmet zsebeltünk be, közöttük három nagy aranyérmet és egy platinát. Ezen kívül a magyar pezsgők folyamatosan világbajnoki címeket szereznek, ami még inkább alátámasztja a hazai borászatok kiemelkedő színvonalát.

Minőségben megálljuk helyünket a világ élvonalában, a kihívás a láthatóság megteremtése

Rókusfalvy Pál hangsúlyozta.

Magyarország évente 2,5-3 millió hektoliter bort termel, és ennek körülbelül a felét külföldre exportálja. Korábban azonban a helyzet nem volt kedvező, mivel az exportált bor 70%-a olcsó lédig bor volt, amit mindössze 40-50 eurocentért kínáltunk literenként. Ezt követően a szlovákok és a csehek kreatívan pezsgősítették a bort, majd palackozva 5 euróért értékesítették azt az orosz piacon.

2024-ben jelentős változás következett be, hiszen húsz év elteltével először tapasztaltuk, hogy az export 12 százalékkal emelkedett az előző évhez viszonyítva, ezzel visszaérve a 2003-as szinthez. Különösen figyelemreméltó volt a növekedés Ázsiában, ahol Dél-Koreában a növekedés mértéke elképesztő, 70 százalékra rúgott.

Természetesen a magyar borok legfontosabb piacaiként Európában Lengyelország kiemelkedő szerepet játszik, hiszen hagyományosan itt találunk jelentős keresletet. Emellett Németország és az Egyesült Királyság is stratégiai jelentőségű piacnak számít a boraink számára. Érdekesség, hogy noha az Egyesült Államok az egyik legnagyobb borexportőr, a belföldi fogyasztása még mindig meghaladja a termelést, így hatalmas potenciál rejlik ebben a piacon. Jelenleg azonban a vámok ügyében lenne szükség a gördülékenyebb együttműködésre - osztja meg optimista véleményét Rókusfalvy Pál. Emellett figyelemre méltó, hogy míg a világ többsége a fehérborokat és rozékat részesíti előnyben, addig Ázsiában, különösen Kínában és Dél-Koreában, egyre nagyobb népszerűségnek örvend a hazai vörösbor.

A borstratégia kulcsfontosságú eleme a folyamatos piaci jelenlét, amelyet helyi ügynökségek bevonásával, valamint roadshow-k, mesterkurzusok és expók szervezésével lehet megvalósítani. A kormánybiztos felhívta a figyelmet arra, hogy most éppen két külföldi út között állunk: Angliából érkezett, hamarosan útnak indul Kínába és Dél-Koreába, novemberben pedig Amerika következik a programjában.

Az idei Hungarian Wine Summit valódi mérföldkő lehet a magyar borkultúra számára. Szeptemberben 150 nemzetközi kereskedő és nagyvásárló érkezett Magyarországra, hogy négy nap alatt felfedezze a hazai borászat kincseit. A rendezvény során lenyűgöző 1200 találkozót sikerült lebonyolítani a magyar borászok és a külföldi vásárlók között, ahol konkretizálódhattak az üzleti lehetőségek. Az esemény eredményei 3-6 hónap múlva kezdik el megmutatni magukat, és izgatottan várjuk, milyen hatással lesz ez a hazai boriparra.

Összességében tehát a magyar borstratégia receptje, hogy nem mennyiségben, hanem egyediségben kell versenyeznünk, ugyanis a kiváló borok már megszülettek, most már csak eladni kell őket.

Related posts