Még hosszú évek választanak el minket az igazi mesterséges intelligencia forradalmától – G7 – Gazdasági történetek világosan és érthetően.

A szöveg egyedivé tétele érdekében itt van egy alternatív megfogalmazás: "A Fidelity International közép-kelet-európai igazgatójaként dolgozó szerző a G7 elemzői szegletének, a Zéróosztónak a szerzője."

A várakozásaim szerint a mesterséges intelligencia (AI) 2025-re csupán csekély hatást gyakorol majd a vállalatok nyereségességére, hiszen a potenciálja teljes kihasználásához még jó néhány év szükséges. Mindazonáltal a nagy technológiai óriások továbbra is lelkesen dolgoznak azon, hogy előkészítsék a terepet a "szép új világ" megérkezésére.

Lehet, hogy 2025 lesz az a korszakváltó év, amikor az mesterséges intelligencia valóban átalakítja a világot, ahogyan azt eddig el sem tudtuk képzelni. Milyen hatásokkal járhat ez?

Elemzőink figyelmeztetnek, hogy ne merüljünk el túlságosan ebben a helyzetben. Legalábbis egyelőre érdemes óvatosnak lenni.

Idén is elkészült az elemzői felmérésünk, amely több mint száz olyan munkatársunk véleményét foglalja össze, akik részletesen és mélyrehatóan foglalkoznak a világ minden tájáról származó ágazatokkal és vállalatokkal. Az eredmények azt mutatják, hogy a 12 hónappal ezelőttihez képest némileg csökkent az aránya azoknak, akik arra számítanak, hogy az előttünk álló évben az AI pozitív hatással lesz az általuk megfigyelt vállalatok nyereségességére. Túlnyomó többségük (72 százalékuk) úgy véli, hogy semmi ilyen hatás nem lesz megfigyelhető idén.

A mesterséges intelligencia manapság inkább csak trendi buzzword, mintsem valódi profitnövelő erő, mégis optimistán tekintünk arra, hogy az AI idén mérsékelt pozitív hatással bír majd a vizsgált cégek nyereségességére. E mögött a call centerek és más technológiai alapú ügyfélszolgálati folyamatok automatizálása áll, amely jelentős előnyöket kínál a vállalatok számára.

Amikor elemzőink példákat hoznak fel arra, hogy hogyan használják az általuk figyelemmel kísért vállalatok jelenleg az AI-t, akkor a legtöbben a háttérirodai és ügyfélszolgálati tevékenységeket említik.

Egy részvénypiaci elemzőnk friss jelentése szerint a vállalatok többsége fontolóra vette, hogy a HR szakemberek helyett mesterséges intelligenciával működő chatbotokat alkalmazzon. Az elemző véleménye szerint azonban ez a lépés nem fogja radikálisan megváltoztatni az iparági erőviszonyokat, mivel a megszerzett előny valószínűleg hamarosan más cégekhez is eljut, így a versenyhelyzet kiegyenlítettebbé válik.

Bár a legtöbb elemzőnk arról számolt be, hogy az általuk vizsgált cégek közül legalább néhány már most is tapasztal valamilyen termelékenységi előnyt az AI alkalmazásának köszönhetően, a leggyakoribb megállapítás mégis az volt, hogy ez a jelenség csupán a vállalatok szűk körére korlátozódik.

Az automatizálást már széles körben használják az összeszerelő üzemekben, de a mesterséges intelligenciát még nem nagyon alkalmazzák ázsiai autóiparral foglalkozó kötvényelemzőnk szerint. Az AI felgyorsíthatja a termékfejlesztést, de a jelek szerint egyelőre itt sem nagyon használják.

Az automatizálás kiemelkedő szerepe arra enged következtetni, hogy a mesterséges intelligencia fejlődése új irányokat nyitott meg, és egyre több technológiai cég fordul a robotika világához. Az AI alkalmazásai között az automatizálás vált a legdominánsabb területté a vállalatok körében.

Észak-Amerikában működő élelmiszer- és vegyesboltokkal foglalkozó részvényelemzőnk megfigyelései alapján a vállalatok elsősorban a mesterséges intelligenciát az akciók lebonyolítására és az árak optimalizálására alkalmazzák. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy eddig nem áll rendelkezésre elegendő bizonyíték arra, hogy a hatékonyságban lényeges javulás következett volna be.

Az ASEAN-országokBrunei, Fülöp-szigetek, Indonézia, Kambodzsa, Laosz, Malajzia, Mianmar, Szingapúr, Thaiföld, Vietnám. vállalatai a régió alacsony munkaerőköltségei miatt kevéssé vetik be a mesterséges intelligenciát. A cégek közül néhányban a bányák termelékenységének és az elektromos hálózat használatának javítására használják az AI-t, de a folyamat még gyerekcipőben jár.

Azt várjuk, hogy az általunk figyelemmel kísért vállalkozások idén jelentősebben fognak invesztálni a mesterséges intelligenciába, ugyanakkor a technológia tényleges alkalmazásának növekedése nem lesz drámai. Ennek egyik lehetséges oka, hogy a szoftverfejlesztők a kevésbé népszerű AI funkciókat egyszerűen csomagajánlatok részeként integrálják a meglévő termékekbe, lehetővé téve számukra, hogy az új funkciókra hivatkozva emeljék az árakat. A mesterséges intelligencia eddig talán legnagyobb sikere abban rejlik, hogy jelentős bevételeket generál a technológiai vállalatok számára.

A 2025-ben várhatóan növekvő ráfordítások mögött több tényező is áll, és az egyik kulcsfontosságú magyarázat a cégek által végzett kutatás és fejlesztés. Ez a tendencia különösen a technológiai, pénzügyi és kommunikációs szektorban működő vállalatok esetében figyelhető meg, amelyek már most is jelentős összegeket fektetnek a mesterséges intelligencia fejlesztésébe. Az ágazatok versenyképességének megőrzése érdekében elengedhetetlen, hogy innovatív megoldásokra és új technológiákra fordítsanak forrást.

A Fidelitynél egy innovatív csapat tevékenykedik, amely a mesterséges intelligencia különböző megoldásain dolgozik, hogy felgyorsítsa és javítsa a kutatási és elemzési folyamatokat. A technológiai eszközök segítségével egyszerűsített modelleket alakítanak ki, és már a fundamentális elemzések előtt is képesek előzetes értékeléseket generálni a vállalatokról. Emellett támogatják a vállalati eredmények alaposabb vizsgálatát is. A csapat célja kettős: egyrészt a saját munkájukat gazdagítják külső forrásokból származó ötletekkel, másrészt pedig igyekeznek maximálisan kihasználni a vállalatokkal, ügyfeleikkel és versenytársaikkal töltött időt.

A következő 12 hónapra vonatkozó semlegesebb várakozásokhoz képest sokkal több elemző számít arra, hogy az AI öt éven belül pozitív hatással lesz a vállalatok nyereségességére.

Ami a technológia felhasználási módjait illeti, a következő öt évben a legnagyobb potenciál az egészségügyi és a pénzügyi szektorban mutatkozik, például az orvosi képalkotásban, a gyógyszerfejlesztési és értékesítési folyamatok racionalizálásában, a hitelnyújtásban, a hitelminősítésben, a szoftverfejlesztésben és a mindenütt jelenlévő back office és call center területeken. Addig azonban

Az AI elterjedésével összefüggésben a befektetőknek, akik jelentős áttörésekre és figyelemre méltó siker sztorikra számítanak, türelemmel kell lenniük.

A kérdés az, vajon rendelkeznek-e majd elegendő türelemmel ehhez?

Az elmúlt egy év során a technológiai részvények növekedését jelentős mértékben befolyásolta az AI iránti lelkesedés. Ha ez a szektor nem tudja megvalósítani a grandiózus ígéreteit, az súlyosan érintheti a jövőbeli profitkilátásokat. Jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a technológiai innovációk terén még bőven akad potenciál.

A technológiai szektor kiváló évet zárt, és jelenleg nem látok olyan tényezőt, amely jelentős csökkenést idézhetne elő az értékelésekben. Kulcsfontosságú lesz, hogy a jelenlegi teljesítménydinamika fennmaradjon, és a piaci konszenzus várakozásai teljesüljenek. Az iparág egészében véve drágának számít, de még mindig találhatók olyan cégek, amelyek erős strukturális növekedési lehetőségekkel bírnak, és képesek lehetnek felülmúlni a mérsékelt piaci növekedést. Jelenlegi hozam-kockázat arányuk pedig továbbra is kedvezőnek mondható.

Az értékeltségek közötti eltérések miatt a befektetőknek különösen akkor kell válogatósnak lenniük, amikor a pénzüket az AI tekintetében hosszú távon a legígéretesebbnek mutatkozó ágazatokba fektetik be.

Összességében elemzőink körében több mint egynegyed (28%) vélekedik úgy, hogy a vállalatok értékelései között jelenleg jelentős eltérések tapasztalhatók. Különösen az egészségügyi és technológiai szektorban figyelhető meg a legmagasabb arányú elemző, akik hangsúlyozzák, hogy az értékeltségek közötti különbségek figyelemre méltóak.

Related posts