A kínai autógyártók egyre inkább a csúcsra törnek – írja a Totalcar.

Kínában folytatódik az új autók eladásának növekedése, ám a folyamat során egyre inkább érezhetővé válnak a lassulás jelei.
Kínában júniusban immáron az ötödik egymást követő hónapban nőtt az új autók értékesítése, de úgy tűnik, hogy egyes nagyobb villanyautó-gyártók a termékeik iránti kereslet gyengülését érzékelik - írja a Reuters. A szakértők szerint ez még élesebbé teheti a versenyt a világ legnagyobb autópiacán.
Az idei júniusban az eladások 18,6%-kal emelkedtek a tavalyi év hasonló időszakához képest, ami összesen 2,1 millió új autó értékesítését jelenti. Ekkor májusban a növekedés üteme 13,9%-ot mutatott. A 2025-ös év első félévében összesen 11,1 millió új autót értékesítettek a kínai kereskedők, ami 11,2%-kal haladja meg a 2024-es első félévi eladásokat – derül ki a Kínai Személyautó-gyártók Szövetsége (CPCA) által közzétett adatokból.
A konnektoros és tisztán akkumulátoros elektromos járművek részesedése az eladott autók között elérte az 52,7%-ot. Ezeknek az autóknak az értékesítése júniusban 29,7%-kal haladta meg az előző év azonos időszakát. Az értékesítés növekedési üteme májushoz képest jelentős javulást mutatott, hiszen akkor csupán 28,2%-os éves szintű bővülést figyeltek meg a szakértők.
A piacvezető BYD-nél a növekedés üteme a májusi 14,1 százalékról 11 százalékra csökkent. Közben a tőzsdén is jegyzett Li Auto esetében a májusi 16,7 százalékos növekedést követően júniusban a vállalat eladásai 24,1 százalékkal estek vissza. A Geely Auto viszont 11 százalékkal, összesen 3 millió autóra emelte a 2025-ös értékesítési célját. Az ő esetükben is megfigyelhető, hogy a májusi és júniusi eladási adatok összevetésében a növekedés üteme lassult.
A korábban töretlen ütemben növekvő autóipari szektor mostanra megingott, ami egy "élet-halál harc" lehetőségét veti fel a gyártók között – állítják a CPCA szakértői. A hatóságok is egyre inkább érzékelik a csődök árnyékát, ezért nemrégiben figyelmeztettek, hogy sürgősen le kellene állítani az árversenyt a vállalatok között. Ez azonban nem oldja meg a kínai piacon kialakult jelentős kapacitásfelesleget, amely továbbra is komoly kihívást jelent a szektor számára.
Az export növekedési üteme júniusban figyelemre méltó módon 23,8%-ra emelkedett a májusi 13,5%-ról. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy ennek a növekedésnek is meg lesz a határa. A komoly autópiaccal rendelkező országok ugyanis védik a saját piacaikat, és sok esetben elvárják a kínai vállalatoktól, hogy helyben hozzanak létre összeszerelő üzemeket.