Hol tudom a villanyautómat tölteni a szabadban? Jöhet a járdák melletti megoldás?

A világ autótulajdonosait számos szempont szerint csoportosíthatjuk. Az egyik egyszerű megközelítés, hogy megnézzük, van-e saját garázsuk vagy kocsibeállójuk. Ha van, akkor kényelmesen elhelyezhetik járművüket, de ha nincs, akkor az autójuk az utcán várakozik, amikor éppen nem használják. Az elektromos autók növekvő népszerűsége azonban új kihívásokat hoz magával – mutatta be a brit Guardian, amely felsorolta azokat a kérdéseket, amelyeket ez a helyzet felvet.
Akik saját parkolóval büszkélkedhetnek, azok viszonylag kedvező helyzetben állnak, hiszen egyszerűen kialakíthatják otthoni töltőhálózatukat, így saját töltőjük segítségével megoldhatják az elektromos járművek áramellátását. Ez ugyanakkor egy kezdeti beruházást igényel, de hosszú távon ez a befektetés megtérülhet, hiszen jelentős költségeket spórolhatnak meg az idő múlásával.
Az Egyesült Királyságban azonban 9,3 millió olyan háztartás van, amelynek autója vagy autói az utcán parkolnak. A Guardian újságírója az utóbbiak közé tartozik. Számos elektromos autót vezetett, és azt találta, hogy Londonban és környékén elég sok töltőpont van már ahhoz, hogy viszonylag könnyen megoldja az autóakkumulátorok felélesztését.
Törvény lép életbe, amely 2035-től megtiltja a belső égésű motorral hajtott autók forgalomba helyezését. Ez a lépés új korszakot nyit az autózás világában, hiszen az elektromos járművek aránya gyors ütemben fog növekedni az utakon. Azonban a helyzet nem annyira kilátástalan, mivel az autósok körülbelül kétharmada napi 10 kilométernél kevesebbet autózik. Számukra ez azt jelenti, hogy csupán heti egy alkalommal kell majd tölteniük az akkut, ami jelentősen megkönnyíti az átállást.
Bár a helyzet nem rózsás, egyre több töltőpontra van szükség a járdák mentén, hiszen a helyi önkormányzatok nem rendelkeznek elegendő forrással a telepítésükhöz. A cikk szerzője egy Renault Zoét bérelt, hogy személyesen tapasztalja meg, milyen kihívásokkal jár a villanyautó mindennapi használata. Tapasztalata szerint a járdák melletti töltőállomások előtti parkolóhelyeket folyamatosan elfoglalják a hagyományos járművek. Azonban van remény a változásra, mivel hamarosan dedikált parkolóhelyeket fognak kijelölni az elektromos autók számára, így javítva a töltési lehetőségeket.
A másik problémát egy sajátos társadalmi igazságtalanság jelenti. Azok, akik otthon töltik az autójukat, az olcsó háztartási áram előnyeit élvezhetik, míg azok, akik utcai töltőkhöz kénytelenek folyamodni, a magasabb, áfával terhelt tarifát kénytelenek megfizetni. Azonban van lehetőség a helyzet javítására. Néhányan kicsi árkokat ásnak a járdába, hogy a lakásuk előtt parkoló autójukhoz elérhetővé tegyék a töltőkábelt. Egy másik, látványosabb megoldás a járda feletti kábelezés, amelyhez a házak falára erősített ostorszerű "lámpavasakat" használnak. A helyi hatóságok valószínűleg nem fognak örömmel nézni arra, hogy az utcákon sorban álljanak ezek az új "utcabútorok". Végső soron kialakulhat egy virtuális teremgarázs koncepciója, ahol a lakásokból kivezetett közös töltőpontok állnának rendelkezésre, így több autós is használhatná a saját csatlakozópontját.