Hamarosan elindul a kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között, ami új fejezetet nyithat a két ország energiaszállítási kapcsolatában.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a tárcavezető arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható.
"Ukrajna az egyik legfőbb oka Európa energiaválságának, mivel Ukrajna lezárta azt a földgázvezetéket, amely Oroszország felől, keleti irányból Európába, döntően Közép-Európába szállított földgázt" - húzta alá.
Ezután felhívta a figyelmet arra, hogy ennek következtében számos közép-európai ország komoly kihívásokkal néz szembe, miközben a régió tranzitigényeit ma már nem Ukrajna, hanem Szerbia elégíti ki.
"Naponta több mint húszmillió köbméter földgáz érkezik Magyarországra Szerbián át. Ez évente körülbelül 7,5 milliárd köbmétert jelent. Ha Szerbia nem szavatolná a tranzitot Magyarország felé, akkor komoly problémák elé néznénk, nemcsak mi, hanem a szlovákok is, és valójában Közép-Európa egészének helyzete is veszélybe kerülne" - emelte ki.
"Ukrajna megingatta Közép-Európa energiaellátásának stabilitását. Szerbia az a nemzet, amely megbízható tranzitországként lép fel, és korrekt módon biztosítja számunkra a szükséges földgázmennyiséget."
Szijjártó Péter kiemelte, hogy a két ország ráadásul még szélesebbé teszi az energia-együttműködését, ugyanis hamarosan megkezdődik egy új kőolajvezeték építése.
A kőolajvezeték keleti irányból érkezik, és Magyarországon keresztül képes lesz Szerbiát is ellátni. Ennek a projektnek a jelentősége nem elhanyagolható számunkra sem, hiszen ha Szerbia kőolajellátása problémákba ütközik, az közvetlen hatással van az egész közép-európai régió üzemanyag-ellátására, beleértve a benzint és a gázolajat is. Ilyen helyzetben komoly benzináremelkedésekre is számíthatunk – hívta fel a figyelmet az érintett szakértő.
"Ezért nekilátunk a Magyarországot Szerbiával összekötő kőolajvezeték megépítésének, amely 2027-re elkészül. A projekt keretében 180-190 kilométeres szakaszt alakítunk ki Magyarország területén. Ennek nyomán biztosítva lesz az egész régió üzemanyagellátása, így a jövőben elkerülhetjük a benzinárak emelkedését" - tette hozzá.
A miniszter ezt követően arra is kitért, hogy hasonlóképp, a villamosenergia-összeköttetés kapacitását is megduplázza a két ország 2028-ra.
"Ez különösen előnyös, mivel közben sikerült elindítanunk egy regionális áramtőzsdét is. A közgazdaságtan alapelvei szerint, ha egy piac bővül, több fogyasztóval rendelkezik, akkor az árak csökkenthetők. Ezért elengedhetetlen, hogy fenntartsuk a rezsicsökkentés előnyeit azzal a beruházással, amely lehetővé teszi, hogy megduplázzuk a villamos energia átszállítási kapacitását a magyar-szerb határon" - nyilatkozta.