Az európai autógyártás jelenleg csökkentett üzemmódban működik, és a közeljövőben nyolc gyár bezárása is várható.

A következő évek során az európai autógyártók várhatóan 1-2 millió járművet fognak elveszíteni a kínai autómárkák egyre növekvő piaci dominanciája következtében.

Az európai autóipar fájdalmas átalakulás előtt áll: az AlixPartners tanácsadó cég szerint a lassú kereslet és a kínai gyártók előretörése miatt akár nyolc üzem bezárására is szükség lehet a következő években - írja a Bloomberg. A kontinens autógyárai átlagosan mindössze 55 százalékos kapacitáskihasználtsággal működnek, ami messze elmarad a nyereséges szinttől. A legnehezebb helyzetben a Stellantis van, amelynek több telephelye - köztük a Fiat Panda és az Alfa Romeo Tonale gyártása - ideiglenesen leáll.

Egy friss tanulmány szerint az európai autógyártók a következő évtized végére akár egy-két millió járművet is elveszíthetnek a kínai konkurensek rovására. A BYD és az MG már idén elérhetik a piac körülbelül 5%-os részesedését, és 2030-ra akár a 10%-ot is megcélozhatják. Ez a fejlődés komoly nyomást gyakorol az európai vállalatokra, mivel a kínai gyártók kedvező árú, de technológiailag erős elektromos autóikkal vonzzák a vásárlókat.

Egy nagy gyár bezárása nem csupán egy egyszerű lépés, hanem egy rendkívül bonyolult és költséges folyamat, amely akár 1,5 milliárd eurós kiadással is járhat, és évekig elhúzódhat a szakszervezetekkel folytatott tárgyalások miatt. Németországban például a munkavállalói képviseletek a cégek felügyelőbizottságában foglalnak helyet, ami lehetőséget ad számukra, hogy megakadályozzák a bezárásokról szóló döntéseket. A Volkswagen esetében ez a helyzet tavaly hónapokon át elhúzódott, mígnem a vállalat vezetősége végül úgy döntött, hogy nem zárja be a németországi üzemet; helyette inkább a gyártási kapacitás csökkentésére és több tízezer munkavállaló elbocsátására összpontosított.

Az AlixPartners elemzése alapján az autógyárak nyereségessége jellemzően akkor biztosított, ha legalább 250 ezer jármű gyártására képesek évente. Az iparág előtt álló nehézségeket jól tükrözi, hogy a tavalyi európai autóeladások csupán 0,9 százalékos növekedést mutattak, ami még mindig jelentős távolságra van a járvány előtti adatokról. Ha a kínai gyártók valóban elérik a tervezett évi 2 millió autós értékesítést Európában az évtized végére, akkor a kontinensen valószínűleg túl sok üzem fog működni – körülbelül nyolccal több mint amennyire szükség lenne.

Related posts