Megkezdődött a NATO flottájának kialakítása, amely a Balti-tenger védelmét hivatott szolgálni az orosz szabotázs tevékenységekkel szemben.

A flottának 6-7 hajóból kell állnia, és az a célja, hogy megelőzze a hasonló incidenseket, mint ami karácsonykor történt. Akkor egy kétes hírű tanker körülbelül 100 kilométeren keresztül húzta a horgonyát, miközben elvágott egy kulcsfontosságú energiavezetéket. Ezt a helyzetet szeretnénk elkerülni, ezért a raj szoros figyelmet fog fordítani a tengeri forgalom ellenőrzésére és a biztonsági intézkedések szigorítására.

Egy dán fregatt, egy mentőhajó, valamint egy német aknaszedőhajó érkezett Tallinba, Észtország partjaira. Hamarosan egy francia aknaszedő is csatlakozik a flottához, és további NATO-hajók érkezésére is számítanak. A Balti Őrszem (Baltic Sentry) elnevezésű NATO-művelet egyik parancsnokának nyilatkozata szerint a hajóraj végül 6-7 egységből fog állni – számolt be róla a Guardian.

Erik Kockx szerint a hajóraj elsődleges feladata egyfajta biztonsági megfigyelő rendszer lesz. Amennyiben bármilyen incidens történik a Balti-tengeren, a NATO flottája garantáltan észleli azt, és szükség esetén azonnal reagálhat a helyzetre.

A legújabb esemény, amely a NATO Balti-tengeri jelenlétének fokozására sarkallta, karácsony környékén zajlott le: a Finnországot Észtországgal összekötő Estlink 2 energiavezeték, valamint négy másik kábel megsérült. A gyanú szerint a kárt egy olajtanker okozta, amely – nem éppen véletlenszerűen – 100 kilométeren keresztül húzta maga után a leeresztett horgonyát a tengerfenéken.

A tanker a Cook-szigetek zászlaja alatt vitorlázik, tulajdonosa egy dubaji vállalat, azonban az irányítását egy indiai cég végzi. A hajó kapitánya grúz származású, és a legénység is javarészt grúz és indiai tagokból áll. Felmerült a gyanú, hogy a tanker része lehet Oroszország árnyékflottájának, amelynek célja a nyugati szankciók kijátszása.

Related posts