A nagytudású Gemini elismerte, hogy az 48 éves Atari gép, amely 1,19 MHz-es sebességgel működik, nem hagy esélyt a számára.

A Google mesterséges intelligenciájának, a Gemini-nak a tudása kétségtelenül lenyűgöző. Ez a hatalmas tudás azonban képes alázatosan meghajolni egy 1,19 MHz-es gép előtt is, ha úgy érzi, hogy abban a bizonyos dologban a klasszikus komputer messze felülmúlja őt.

A Google Gemini szinte az utolsó pillanatban döntött úgy, hogy mégsem vállalja a kihívást, hogy megmérkőzzön az ősi, 1,19 MHz-es Atari 2600-as konzollal. A döntés hátterében az állt, hogy a mérkőzés előtt emlékeztették a Microsoft Copilotjának esetére, amelyet szintén egy (emulált) Atari 2600 játékkonzol győzött le az Atari Chess nevű játékban. Az 1970-es évek végén készült technológia könnyedén felülmúlta a Copilotot, amely kezdetben még magabiztosan kritizálta a régimódi gépet. Végül azonban a Microsoft mesterséges intelligenciája kénytelen volt elismerni a vereségét, és a Tom's Hardware beszámolója szerint nagylelkűen kinyilvánította, hogy "tiszteletben tartja azt a vintage szilícium-zsenit, aki győzedelmeskedett felette."

A különös sakk-kihívás egy Citrix architektúra-szakértő, Robert Jr. Caruso nevéhez fűződik, akinek mondhatni a hobbija a modern MI-k és az Atari sakktudásának összevetése. A szakember a The Registernek számolt be a Gemini vs. Atari kihívásról. Itt is valami hasonló történt, mint a korábbi esetben: a MI tele volt önbizalommal a sakktudásával kapcsolatban. Például azzal dicsekedett, hogy több millió lépést tud előre kalkulálni, és végtelen számú állást tud kiértékelni.

Caruso ezután ezzel a MI-vel is leült egy "játék előtti beszélgetésre", és kedvesen arra emlékeztette Geminit, hogy korábban már szervezett Atari-meccseket mesterséges intelligenciával. Azt is elmagyarázta a Gemininek, hogy más LLM-ek is kiemelkedő önbizalomról tettek tanúbizonyságot az ősi konzol elleni sakkmeccseik előtt. Úgy tűnik, hogy a Google chatbotja ezután valószínűleg egy kicsit jobban átgondolta, hogy pontosan miből is áll majd a sakkverseny, és bevallotta Carusónak, hogy hallucinált képességei nagyságrendjével kapcsolatban. Hozzátette, most úgy érzi, hogy "iszonyatosan küzdene" egy Atari 2600 elleni meccsen. "A meccs lemondása valószínűleg a legidőhatékonyabb és legésszerűbb döntés" - vonta le végül a Gemini a következtetést.

Caruso által alkalmazott szimulált Atari 2600, melynek processzora 1,19 MHz-es és egy 8 bites mikrokontrollerre épül, mindössze 128 bájt RAM-mal rendelkezik. Ennek ellenére képes volt úgy megrémíteni a Geminit, hogy egyetlen figurát sem mozdított el. Ez a furcsa vereség pedig azt mutatja, hogy az ősi játékgép még a legmodernebb GPU-kkal ellátott számítógépeket is képes megszorongatni.

Bár ez így érdekesen hangzik, a sakkozós esetekből nem kell messzemenő következtetéseket levonni. A mai LLM-ek nem sakkbajnokoknak lettek teremtve, egészen más a céljuk, egészen másban remekelnek. Az pedig kifejezetten pozitívumként könyvelhető el, hogy egy kis gépi önvizsgálat is elég ahhoz, hogy meggondolják magukat egy ilyen kihívásban való részvétellel kapcsolatban.

Related posts