Angyal érkezett a gordonkába – a Concerto Budapest varázslatos koncertje a Csabagyöngyében.

A Filharmónia Összhang bérlet keretein belül szerdán este különleges zenei élmény várta a közönséget Békéscsabán, ahol a Concerto Budapest varázsolta el a Csabagyöngye színpadát Keller András vezényletével. A program során a magyar csellóművészet ikonikus alakja, Perényi Miklós is közreműködött, hozzájárulva a felejthetetlen zenei élményhez.
A teltházas koncert, amely különböző korosztályokat vonzott, lenyűgözően tükrözte a digitális zajt, ami még a hálószobánk intimitásába is beszivárgott. Be kell vallanom, hogy nekem körülbelül egy negyedórára volt szükségem, hogy megnyugodjon a pulzusom. A csodálatosan megkomponált zeneművek olyan régmúlt világba repítettek, ahol a zene "valós", emberi léptékben érte el a katarzis állapotát, és olyan békés tempóban halkult el, hogy az élmény egyfajta varázslatként hatott.
Keller András irányításával a Concerto Budapest Liszt: Hungaria című szimfonikus költeményével indította az estét. Ezt követően Bartók Béla brácsaversenyében Perényi Miklós is csatlakozott a zenekarhoz, és amikor a csellista ráadásként egy szóló előadást nyújtott, a kollégái lehunyt szemmel és mosollyal élvezték a zenét. A szünet után Brahms c-moll szimfóniája töltötte be a teret, varázslatos hangzásával.
Keller András - Fotó: Such Tamás / behir.hu
Természetesen! Kérlek, írd le, milyen szöveget szeretnél, hogy egyedivé tegyek, vagy adj meg néhány irányelvet, hogy mire gondolsz!
A szünet alatt egy érdekes beszélgetés vette kezdetét Perényi Miklóssal.
Mikor indult el az a különleges zeneiség, ami a csellózás iránti szenvedélyét táplálta?
A szüleim öt éves koromban adták a kezembe a hangszert; legalábbis 1953-ban a tanárom feljegyezte, mikor lesz a következő óránk.
- Egy vonós hangszeren azért sokkal nehezebb egy tiszta hangot lejátszani, mint például a zongorán.
- Azt mondanám, hogy ez egyfajta gyermeki rutinná vált.
Valójában egy zenész életében a gyermekkornak nincs klasszikus értelemben vett jelentősége.
Amit az ember 25 éves koráig elsajátít, az csupán a jéghegy csúcsa; a valódi tudás és tapasztalat megszerzése ezután kezdődik, amikor az élet számos új kihívása és lehetősége vár ránk.
Manapság is napi 6-8 órát szán a gyakorlásra?
- Á, nem. Elosztom, mert zenést is szerzek, illetve tanítok is. Most azonban a nyáron is kézben volt a hangszer, mert tavaly volt egy balesetem, és a kezemet föl kellett fejlesztenem.
- A cselló nem igazán egy szólisztikus hangszer, miközben mindenki játszik szólót.
A cselló egy lenyűgöző hangszer, amely négy és fél oktávnyi hangterjedelemmel büszkélkedhet, ezzel egy kicsit szélesebb hangsávot kínál, mint a hegedű és a brácsa. Ez a különleges tulajdonság lehetővé teszi, hogy Bartók brácsadarabját egy bizonyos módosítással a csellón is életre keltsük.
Ha hunyorogtam volna, könnyen elhihettem volna, hogy a hegedű dallamai szólnak.
- Brácsát! Miközben a hegedű dallamai simán és lágyan áramlanak, a brácsa hangja egy különleges, finom érdességgel bír, amely a cselló ezen mélyebb regiszterének sajátja.
Egyszer valaki azt mondta, hogy a cselló olyan hangszer, amit először meg kell ölelnünk, mielőtt igazán életre keltjük a hangját.
- Az egyik legmisztikusabb, legkifejezőbb hangszer, amelyet mindig nagy csodálkozással és áhítattal hallgatok. A zenéléshez már eleve úgy fogunk hozzá, hogy először átöleljük a hangszerünket.