A Z generáció új félelme: elkerülik a telefonhívásokat A Z generáció tagjai, akik a digitális világban nőttek fel, egyre inkább elkerülik a telefonhívásokat, sőt, sokan kifejezetten rettegnek tőlük. Ez a jelenség új fóbiának számít, amely a technológiai

Korábban a telefonhívások jelentették a kommunikáció alapját, ahol a hangunkkal tudtuk kifejezni magunkat. Napjainkban viszont, amikor a digitális platformok számos lehetőséget kínálnak, a Z generáció néhány tagjánál már a telefoncsörgés is szorongást válthat ki. Az interakciók világát átalakító technológia mellett a hagyományos hívások iránti attitűd is megváltozott.

A brit Nottingham College karrier-tanácsadója, Liz Baxter kifejtette, hogy ezt a jelenséget "telefóbiának" hívják, ami a telefonhívások indításával és fogadásával kapcsolatos félelmet vagy szorongást jelenti.

"A CNBC weboldalán kifejtették, hogy egyszerűen nem állt rendelkezésükre olyan lehetőség, hogy ilyen módon használják a telefont. A mai világban a telefon számos funkcióval bír – üzenetek küldésére, hangjegyzetek készítésére –, de a telefonálás már nem számít a legfontosabb feladatának. Ennek következtében sokan elveszítették ezt a készséget."

A telefonhívás akadályt jelent a munkakeresésben

A telefonos állásinterjú sok fiatal számára komoly megpróbáltatásnak számít, hiszen ez a felvételi folyamat fontos része. "Egy 25-30 fős csoportban legalább a résztvevők háromnegyede nyíltan elmondja, hogy a telefonhívások szorongást okoznak számukra" - osztotta meg tapasztalatait L. Baxter.

A Nottingham College ezért olyan szemináriumokat kínál, amelyek segítenek leküzdeni ezt a félelmet. A program során gyakorlati feladatokat végeznek, amelyek hétköznapi helyzeteket szimulálnak, például orvosi időpont foglalását, betegszabadság bejelentését vagy hivatalos ügyek intézését. L. Baxter szerint már egyetlen óra után is magabiztosabbá válnak a diákok, mert rájönnek, hogy a telefonálás nem olyan félelmetes, mint amilyennek képzelték - írja a Trend magazin.

A pandémia hatása és a vizuális visszajelzés hiánya

A szakember úgy véli, hogy a Covid-járvány is hozzájárult a fiatalok telefonálási szorongásához: "Sokan kerültek elszigetelt helyzetbe, és elvesztették a fontos szociális készségeiket. Ha valaki két évet kihagyott a személyes interakciókból, természetes, hogy kényelmetlenül érzi magát olyan helyzetekben, ahol spontán kommunikációra van szükség."

Egy 2024-es brit kutatás (Uswitch) alapján a 18-34 éves fiatalok körében meglepő tendencia figyelhető meg: majdnem egynegyedük soha nem válaszol a telefonhívásokra, és 61%-uk inkább az írásos üzeneteket választja a telefonálás helyett. A fiatalokat az is foglalkoztatja, hogy milyen hatást gyakorolnak a másik félre a telefonbeszélgetések során. Mivel nem láthatják a másik reakcióját, nehezebb számukra a beszélgetés menetét követni, ami bizonytalanságot szül bennük.

Related posts