A Ryanair kiemelten dicsérte a magyar légiirányítók munkáját, ami a légitársaság működésében jelentős szerepet játszik.

Idén messze nem késnek annyit a repülőjáratok, mint tavaly nyáron.
A Wizz Air arról tájékoztatta a pozitív változás okait kereső 444.hu-t, hogy a három óránál hosszabb késések aránya jelentősen csökkent ebben az időszakban: a tavalyi 3,9 százalékról 0,4 százalékra csökkent, miközben a légitársaság 12 százalékkal több járatot teljesített május és július között. Magyarországról ez alatt a három hónap alatt a Wizz Air mintegy kétmillió utast szállított, közel 9 ezer járaton. A légitársaság júliusban a meghirdetett járatainak 99,8 százalékát teljesítette - ez a teljesítmény iparági szinten a legjobbak közé tartozik, előzve a Magyarországon is jelen lévő versenytársak mutatóit. A légitársaság júniusi hónapját a közel-keleti helyzet lényegesen befolyásolta, járatok törlésére mintegy 90 százalékban a régió biztonsági kockázatai miatt volt szükség. Ezeket a járatokat nem számítva a Wizz járatteljesítési mutatója júniusban is 99,8 százalék volt.
A változás hátterében az áll, hogy a Wizz Air az idei évben elindította a Costumer First Compass programot, amely keretében körülbelül 14 milliárd eurót szán az üzemeltetés és az ügyfélélmény különböző aspektusainak innovációjára és fejlesztésére.
A légitársaság rugalmasabbá tette menetrendjét, és több esetben előrébb hozta a kulcsfontosságú "első hullám" indulását, ezzel enyhítve a reptéri torlódások problémáját. A hatékonyabb működést a magyar légiforgalmi irányítás megnövelt kapacitása is segíti.
A Wizz Air ügyeletes akciócsoportot hozott létre, amely közvetlenül és az eddigieknél hatékonyabban tudja kezelni a menetrendi zavarokat, és élesben segíti az érintett utasokat. Továbbá a csúcsidőszak elején a Wizz Air bevezette mobilalkalmazásában a My Journey funkciót, amely valós idejű nyomon követést biztosít a légitársaság utasai számára. Fennakadás esetén az érintett utasok számára az alkalmazás azonnal megjeleníti az elérhető jogosultságokat, és közvetlenül felkínálja az alternatív utazási lehetőségeket.
A Ryanair késéseinek száma jelentős mértékben csökkent az előző évhez képest. 2024 májusában a Magyarországra érkező vagy innen induló járatok közül 759 alkalommal tapasztaltak késést, míg az idei év hasonló időszakában ez a szám már csupán 261-re esett vissza. Júniusban a különbség még szembetűnőbb volt: 2024-ben 2221 késést jegyeztek fel, míg az idei évben csak 175 esetben fordult elő hasonló. Júliusban is drámai a változás, hiszen tavaly 3732 késést rögzítettek, míg idén mindössze 529 alkalommal késlekedtek a gépek.
A Ryanair a 444-nek nyilatkozva kiemelte, hogy az általuk közölt adatok figyelemre méltó fejlődést tükröznek, amelyet véleményük szerint Magyarország teljes létszámmal operáló és hatékonyan működő légiforgalmi irányító szolgálatának köszönhetünk. Hozzátették, hogy ez a pozitív tendencia éles kontrasztban áll más európai országok helyzetével, például Franciaország, Spanyolország, Németország, az Egyesült Királyság és Görögország esetében, ahol a légiforgalmi irányítás szakemberhiánnyal küzd, vagy nem működik optimálisan, ami ezen a nyáron is jelentős késéseket eredményezett.
Madas László, közforgalmi pilóta és igazságügyi légi üzemeltetési, valamint légiközlekedés-biztonsági szakértő a 444-nek kifejtette, hogy a késések mögött álló okok sokrétű természetűek, és a helyzet javulása is hasonlóan összetett folyamatokat igényel. Például:
A Ryanair dicsérete ellenére szerinte kevés volt a légiirányító, pótlásuk nem gyorsan és egyszerűen megoldható feladat. Noha telített minden tanfolyam, a képzés kétéves. Madas szerint azonban már az év elején lehetett látni az Eurocontrol és a Linkedin hirdetéseiben, hogy külföldi légiirányítókat keresnek Budapestre.
Ők segíthettek pótolni a hiányosságokat. Számukra is kötelező a képzésen való részvétel, hiszen elengedhetetlen, hogy elsajátítsák a helyi, körzetek közötti, valamint a részben katonai koordinációs feladatokat. Ugyanakkor a képzési időszakuk lényegesen rövidebb lesz.
- magyarázta a pilóta, hozzátéve, ha esetleg nyugat-európai országokból hoztak légiirányítókat, nekik magasabb fizetést ajánlhattak, hogy otthagyják korábbi munkahelyüket.
A HungaroControl legfrissebb tájékoztatása alapján jelentős változások történtek a légiforgalmi irányítók számában. A cég bejelentette, hogy számos kapacitás- és hatékonyságnövelő intézkedést vezettek be, amelyek keretében körülbelül 10 százalékkal bővítették a szakszolgálati engedéllyel rendelkező légiforgalmi irányítók létszámát. Jelenleg összesen 197 léginavigációs szakember dolgozik a rendszerben, és négy új szakember hamarosan megszerzi az önálló munkavégzéshez szükséges engedélyt.
Az említett intézkedéseknek köszönhetően a szektorok számát is bővíteni tudták. Jelenleg kilenc szektort tudnak egyszerre üzemeltetni, amelyeket a forgalmi igény szerint nyitnak meg. Azt írták, előfordult a nyár folyamán, hogy mindegyikre szükség volt.
Tavaly a késések egyik fő oka az volt, hogy nem tudták megnyitni az összes légi szektort. A rendelkezésre álló információk alapján a HungaroControlnak mindössze hat szektorhoz volt elegendő légiirányítója. Ez különösen problémás volt, mivel az ukrán háború következtében sokan kívánták átrepülni az ország légterén. Madas hangsúlyozta, hogy a szektornyitás révén nőtt az ország légterének áteresztő kapacitása, ami hozzájárulhat a késések csökkentéséhez nemcsak hazai, hanem európai szinten is.