A piaci verseny világában nem várt nehézségekkel szembesült Mészáros Lőrinc vasúti vállalata. A 24.hu beszámolója szerint a cég több kihívással találta magát szemben, amelyek hatással voltak a működésére és piaci helyzetére. Az iparági dinamika és a fokoz

Két évvel a megalapítása után visszavonulót fúj, megszabadul mozdonyai többségétől és feladja tevékenysége egy részét Mészáros Lőrinc vasúti fuvarozással foglalkozó cége, a V-Híd Cargo. Erről egy belső levélre hivatkozva először az uuuuu.hu vasúti szakportál számolt be, a fejleményeket a Telexnek máshonnan is megerősítették, miközben a V-Híd válaszában nem cáfol, csak ködösít.
Az uuuuu.hu vasúti portál hírei alapján Mészáros Lőrinc vasúti logisztikai vállalata, a V-Híd Cargo, úgy tűnik, hogy gyakorlatilag visszavonul a vasúti fuvarozás piacáról. A jövőben kizárólag a V-Híd Csoport más területein tevékenykednének, ami jelentős változásokat hozhat a szektorban.
A közelmúlt eseményei kapcsán egy belső levelet is nyilvánosságra hoztak, amely az alábbiak szerint vezeti fel a közelgő átalakításokat: "Az utóbbi időszakban a vállalat működését új alapokra kellett helyeznünk, mivel az eddigi üzleti modell – mely széleskörű tevékenységekre, jelentős eszközállományra [ideértve bérelt és saját teherkocsikat – a szerk.] és bérelt gépekre [például mozdonyokra] alapozott – súlyos problémákat okozott. Az eszközállomány csökkentése, valamint a vállalat méretének mérséklése elkerülhetetlen lépésekké vált. Ennek következtében radikális átalakításokra van szükség."
Ezt követően három új üzleti irányvonal bevezetését jelentették be:
A Telex.hu egyik forrása szerint a V-Híd Cargo "az elmúlt két évben úgy viselkedett, mint az elefánt a porcelánboltban", és nagyon sok piaci szereplővel megromlott a viszonya, miközben nem tudott érdemi piaci megrendelésekhez jutni.
A levelet megszellőztető cikk alapján a "V-Híd Cargo 2022 őszén nagy lendülettel lépett a piacra, hogy a zsírosnak tűnő vasúti árufuvarozás tortájából is kihasítsa a maga szeletét. Ezen a piacon viszont kiélezett verseny zajlik: a folyamatosan romló állapotú infrastruktúra és a növekedő hálózat-hozzáférési és személyzeti költségek miatt a vasúttársaságok szinte minden fuvarért ölre mennek, egy-egy jobban fizető üzletért nem ritkán éveken keresztül egyezkedve a befolyásos külföldi megbízókkal. Hiába az ütőképes bérelt járműflotta, úgy tűnik, a V-Híd ezt a piacot nem tudta leuralni, nem mintha ennek lett volna realitása."
Egy névtelenséget kérő vasúti szakértő megosztotta, hogy a Cargo története egészen azokra az időszakokra nyúlik vissza, amikor Mészárosék a V-Híddal az első vasúti közbeszerzéseket sikeresen elnyerték. A cég gyorsan ráébredt, hogy a vasútépítéshez szükséges alapanyagok szállítása egy rendkívül jövedelmező üzletág, amely jelentős bevételt generálhat. Ezt a lehetőséget a cégcsoport keretein belül kívánták kiaknázni, ezért elkezdtek mozdonyokat és vasúti kocsikat beszerezni. Így már saját maguk tudták biztosítani a töltésekhez szükséges kőanyagot, homokot, kavicsot és síneket a V-Híd építkezéseihez.
Ez a megoldás valóban jól működött, ám a közbeszerzések terén sikeresen tevékenykedő V-Hídnak nem volt elegendő építkezése ahhoz, hogy folyamatosan biztosítani tudja a céges tehervonatok számára a munkát. E problémára reagálva hozták létre 2022-ben a V-Híd Cargót, amely a cégcsoporton belüli feladatok ellátása mellett elsősorban a piaci igények kielégítésére összpontosított volna.
A cég 2023 májusi közleménye szerint már akkor 17 dízel- és 10 villamosmozdonyuk volt, az uuuuu.hu mostani cikke pedig egy ennél jóval nagyobb flottát mutat be, amely részben saját, részben bérelt mozdonyokból állt.
Ez az üzleti modell azonban nagyon nem jött be. Egy közlekedési szakember szerint a vasúti fuvarozásban a legnagyobb állandó költséget a járművek bérlése és amortizációja teszi ki, a Cargo esetében pedig a régi járművek karbantartása is nagyon sokba került. A kiépített járműparkhoz nem tudtak megfelelő mennyiségű és értékű munkát találni, az üzlet pedig idővel egyre veszteségesebb lett.
Szerinte a V-Híd Cargónál nem számoltak azzal, hogy a magyarországi vasúti teherforgalom 80-85 százalékát nemzetközi fuvarok adják, amelyeket nem olyan könnyű megszerezni. Ráadásul azzal, hogy a V-Híd Cargo a homok, kavics, kő és egyéb alapanyag szállítására specializálódott, elvágta magát a munka nagy részétől, mivel a nemzetközi forgalomban nagyon kevés ilyen anyagot szállítanak.
Utólag az is üzleti hibának bizonyult, hogy a Cargo flottájának felépítésénél a jelek szerint nem számoltak az EU-s pénzek kifizetésének felfüggesztésével. Ennek nyomán most nincsenek terítéken nagyobb léptékű vasútépítések.
A V-Híd Cargo Zrt. ugyanakkor nem tervezi a teljes kivonulást a fuvarozási piacról