A lényeg az élmények varázsában rejlik: egy iskolai projekt keretében a környezettudatosság, a művészeti nevelés és az inklúzió egyesítése egy izgalmas utazásra invitál. Képzelj el egy olyan közösséget, ahol a tanulók felfedezik a természet csodáit, miköz

(Fotó: Magyar Tanítási Nyelvű Speciális Alapiskola, Dunaszerdahely) Ez a kép a Dunaszerdahelyi Magyar Tanítási Nyelvű Speciális Alapiskola szívélyes légkörét és elkötelezett közösségét tükrözi. Az intézmény célja, hogy támogassa a diákok fejlődését, biztosítva számukra a szükséges oktatási és érzelmi hátteret. A tanárok és a diákok közötti szoros kapcsolat, valamint a kreatív tanulási módszerek hozzájárulnak a gyermekek önbizalmának és tudásának növeléséhez. A közös élmények és programok segítenek abban, hogy a tanulók boldog és eredményes éveket töltsenek el itt.

A projekt egyik kulcsfontosságú eleme, hogy felkeltse a hátrányos helyzetű gyermekek érdeklődését, ezáltal hozzájárulva az ő inklúziós folyamatukhoz.

A projekt során elsősorban a sajátos nevelési igényű és szociálisan hátrányos helyzetű diákokkal foglalkoztunk. Ennek eredményeként egy olyan innovatív módszertan alakult ki, amelyet a hagyományos alapiskolák pedagógusai is alkalmazhatnak. A megközelítésünk alapja, hogy minél több gyakorlati tapasztalatot és kapcsolódást biztosítsunk természetes anyagokkal, valamint olyan tevékenységekkel, amelyek elősegítik a környezettudatosságot, mindezt erőteljes művészeti hangsúllyal. Az elkészült alkotások művészi értékkel bírnak, legyen szó rajzról, kézműves munkáról vagy fényképekről. Gyakran az alkotási folyamat önmagában is cél, hiszen közben célzott, szemléletformáló beszélgetések zajlanak. Rámutatunk azokra a kapcsolódási pontokra, amelyek összefüggnek az adott témával, anyaggal vagy eszközzel, amely éppen aktuális a tevékenység során – fejtette ki Ölveczky Mónika.

Izgalmas kérdés merül fel, amikor arra gondolunk, hogy a sajátos nevelési igényű és hátrányos helyzetű diákok mennyire nyitottak ezekre a programokra. Elsőre talán meglepőnek tűnhet a válasz, de valójában egyáltalán nem az.

A speciális alapiskolákban a tanterv részei a nagyon gyakorlatias tevékenységek. Tehát például az ember és a munka világa, a sütés-főzés, az életvezetési ismeretek benne vannak az ő tanterveikben. S éppen ezért velük könnyebben boldogulunk, mint azokkal a gyerekekkel, akik esetleg a virtuális világban élnek, interaktív táblát használnak, tankönyvekből tanulnak - s akiknek kevésbé tapasztalati alapú az oktatásuk

- válaszolja.

"Fontos volt számukra, hogy kicsit szabadabban kifejezhessék magukat." A gyerekek lelkesen reagálnak arra, ha egy-egy foglalkozás során nem kapnak szigorú utasításokat arról, hogy mit kell készíteniük. Így lehetőségük nyílik arra, hogy az adott anyagokból saját ötleteik szerint alkossanak, ami serkenti a kreativitásukat és önállóságukat.

Related posts