Idén a magyarok egy jelentős összeget, 700 ezer forintot terveznek elkölteni nyaralásra, ami azt jelzi, hogy bőven van miből gazdálkodniuk. A Pénzcentrum cikkében részletezett adatok alapján egyre többen mernek nagyobb összegeket áldozni a pihenésre és ki

2025-re a légi utazások száma új rekordot dönthet: a magyarok körében minden harmadik ember repülőgépre ülne, hogy nyaralásra induljon, és sokan akár 8-10 órás utazást is vállalnának. A kézipoggyász ügyes pakolása szinte már művészi szintet ért el, miközben a biztosítás egyre több utas számára nyújt védelmet a váratlan kellemetlenségek ellen. A legfrusztrálóbb utastársak közé tartoznak az ülésrugdosók és a hangoskodók, míg a fiatalabb generáció egyre bátrabban alkalmazza a pirotechnikai poggyászhackeket. Jó hír, hogy az Európai Parlament javaslata segíthet megszüntetni a rejtett kézipoggyászdíjakat – de addig is érdemes körültekintően pakolni és utazásainkat biztosítással ellátni.

2025-ben minden harmadik honfitársunk tervez repülős nyaralást. A legtöbben európai úti célt választanak, de lenne hajlandóság 8 vagy akár 10 órás repülőút megtételére is - ennyi idő alatt például New Yorkba is el lehet jutni egy átszállással Budapestről. Nem meglepő, hogy a repülős utak a legdrágább nyaralások, melyekre átlagosan 700 ezer forintot szánunk - ez több mint kétszerese az autós vagy buszos utak várható költségének.

A repülőutakat megtervező utazók többsége jól tudja, hogyan tudják csomagjaikat egyetlen kabinbőröndbe sűríteni a hosszabb vakációk során. A magyar utasok körében a tapasztalatok azt mutatják, hogy kétharmaduk kézipoggyásszal indul neki a repülős kiruccanásnak. A felmérésekből az is kiderült, hogy ezzel legfeljebb öt-hat napos utazások során tudják a legjobban kihasználni a rendelkezésre álló helyet. A helyhiányt kreatív megoldásokkal igyekeznek kompenzálni: a válaszadók négyötöde már kipróbált valamilyen "poggyászhacket", hogy a lehető legtöbbet hozhassák ki a csomagolásból.

A legismertebb és a legtöbbek által bevetett praktika a ruhák gurigába tekerése hajtogatás helyett: a válaszadók 28 százaléka ismeri és 18 százaléka használja is ezt a módszert. Ugyancsak népszerű a "beöltözés", hogy kevesebb holmi kerüljön a bőröndbe. Vannak, akik extra helyet varázsolnak egy nyakpárna telepakolásával vagy kihasználják a duty-free vásárlásnál kapott táskába pakolás lehetőségeit. Érdemes is, hiszen a repülővel utazók fele vásárol valamit a reptéri boltokban.

Egy hosszú repülőút során rengeteg apróság tud bosszantóvá válni. A válaszadók közel fele szerint az ülésrugdosók a legzavaróbbak - azok, akik mozgatják az előttük lévő ülést, beletámasztják a térdüket a háttámlába vagy csapkodva hajtják fel a tálcát. A második leggyakoribb panasz a túl hangosan beszélgető utasokra vonatkozik, míg a dobogó harmadik fokán az ittas vagy az utazást bulinak gondoló utastársak szerepelnek. Az utazók negyedét zavarják a síró kisgyerekek - érdekes módon ennél toleránsabbak azokkal, akik lehúzzák a cipőjüket, teljesen elfoglalják a fejük feletti poggyászrekeszt vagy végigromantikázzák az utat.

A felmérés során az is világossá vált, hogy a külföldre utazók kétharmada tervez utasbiztosítást kötni. Ennek oka nem meglepő, hiszen sokan már átélték a nyaralás során bekövetkező kellemetlen eseményeket. A válaszadók több mint 25%-ának volt valamilyen káreset a külföldi tartózkodás alatt, ahol a leggyakoribb problémák között a járatkésés és a járatkimaradás szerepeltek. A fiatalabb generációk körében emellett gyakori aggodalom a pénztárca vagy értéktárgyak eltulajdonítása, valamint a poggyász elvesztése is.

"A tavalyi nyár a járattörlések és késések zűrzavarával telt, így sokan már tisztában vannak azzal, hogyan és milyen feltételek mellett érvényesíthetnek kártérítést a légitársaságoknál. Bár a legtöbben baleset vagy betegség esetén kötnek utasbiztosítást, érdemes tudni, hogy ezek a biztosítások jelentős késések esetén is hasznosak lehetnek. Például, ha egy utasunk külföldön reked egy gép négy órát meghaladó késése miatt, mi akár 100 ezer forintig térítjük meg a várakozás alatt felmerült étkezési és ital költségeit" - nyilatkozta Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítási termékmenedzsment vezetője.

Az Európai Parlament közlekedési bizottsága nemrégiben egy olyan javaslatot fogadott el, amely forradalmasíthatja a repülőutak során tapasztalt rejtett kézipoggyászdíjakat. A tervezet értelmében az utasok díjmentesen vihetnek magukkal egy kisebb személyes táskát, valamint egy maximum 7 kilós, 100 cm-es (például 30x30x40 cm-es) kézipoggyászt a repülőgépek fedélzetére. Bár a szabályozás még nem vált érvényessé, a jövőbeli változások sok utazó életét megkönnyíthetik és kiszámíthatóbbá tehetik az utazási élményeket. Addig is célszerű figyelmesen átnézni a választott légitársaság poggyászszabályait, és okosan megtervezni a csomagolást.

"Az OTP Banknál elérhető utasbiztosítás kifejlesztésénél az volt a célunk, hogy olyan terméket hozzunk létre, ami gyorsan elérhető az ügyfelek számára és online meg lehet kötni. Így ma már arra is van lehetőség, hogy egy évre kössenek az ügyfelek utasbiztosítást, amely utazásonként 30 napig érvényes, akár az egész család számára is, akár Európán belül vagy a kontinensen túl tervezik az utazást" - hívta fel a figyelmet Czikora Emese, az OTP Bank bankbiztosítási főosztályvezetője.

Ha poggyásszal indulunk útnak, érdemes ébernek lenni, és az átvételnél alaposan megvizsgálni a csomagunk állapotát. Fontos, hogy észleljük, ha sérülés történt, hiszen ilyenkor a reptéren célszerű igazolást kérni a poggyászkezelő szolgáltatótól, amely megerősíti, hogy a bőrönd az utazás során szenvedett kárt. Ha a csomag eltűnik vagy késlekedik, a legtöbb biztosító, például a Groupama, lehetőséget kínál a kártérítés igénylésére. Utazás előtt érdemes alaposan átnézni a biztosítási feltételeket és a szolgáltatások listáját, hogy elkerüljük a váratlan meglepetéseket.

Related posts